Test Cupra Born: Eviva España!

Sharing is caring bij de Volkswagengroep, waar technologie tussen de merken vaak uitgewisseld wordt. Cupra’s eerste EV is daar een schoolvoorbeeld van: gelegen op het MEB platform en met looks die veel weg hebben van de Volkswagen ID.3. Behoudt hij nog wat eigenheid? HLN Drive deed de test!

Cupra Born

Opvallend, het is Cupra dat de eer krijgt de eerste Spaanse EV op de weg te zetten (de nichespeler Seat Mii uitgezonderd), hoewel het model in de eerste studiefase nog Seat el Born heette. Omdat Seat vooral de naam heeft van een budgetmerk, zou de prijs van een EV iets te hoog zijn. Cupra bleek daardoor een betere stiefmoeder voor de Volkswagen ID.3. Voor dit merk zijn klanten immers al bereid om wat extra geld op tafel te leggen. Een Cupra Born kost dan ook iets meer dan zijn Duitse neef (37.250 euro voor de 58 kWh versie), maar hij is iets beter afgewerkt en bij de standaarduitrusting zien we enkele extraatjes als een verwarmbaar stuurwiel of een achteruitrijcamera.

De batterij- en motorenpolitiek is ook gelijkaardig: Voor de Cupra Born kan je kiezen uit 3 batterijversies, met 45, 58 of 77 kWh, en een motor van respectievelijk 110, 150 of 170 kW, al kan je de krachtigste motor ook koppelen aan de middelgrote batterij. Met zijn grootste accu geraakt de Cupra Born 540 km ver, in zijn snelste variant accelereert hij binnen de 6 seconden naar de 100 km/U. En al die gedeelde technologie ten spijt, weet de Cupra Born zich ook te onderscheiden van zijn Duitse neef.

Lager en beter

Is de Cupra Born een ID.3 op steroïden. Nu ja, toch vooral visuele steroïden. De Born ligt wat lager dan zijn Duitse broeder (in 170 kW-versie zelfs met sportophanging), de bumpers en dorpels werden aangepast en je krijgt enkele specifieke velgdesigns, en uiteraard de koperkleurige accenten, maar in het algemeen blijven de lijnen van de ID.3 duidelijk zichtbaar. Tot slot morrelden de Spanjaarden ook wat aan de stuurinrichting van het model en is het ESP volledig uitschakelbaar. Althans in de strafste versie met de breedste wielen. Potje elektrisch driften? Siiii, por favor!

Ook binnen wat eigenheid, met standaard sportzetels, een beter materiaalgebruik dan de ID.3 met zijn vele harde plastics en natuurlijk een Cupraspecifieke layout van het infotainmentsysteem. Voorts neemt het model natuurlijk de meeste zaken van de ID.3 over, met zijn voordelen (veel ruimte voor de inzittenden, fijne achterwielaandrijving) en nadelen (nogal omslachtige bediening van de airco via het “streelstrookje” en slecht opgestelde A-stijl die het zicht vaak belemmert).

Embed code
Cupra Born
Cupra Born

Straffe jongen

De belangrijkste vraag is echter: weet de Cupra Born onderweg zijn eigenheid te bewaren? We weten van het Spaanse merk dat ze, ondanks die typische Volkswagenlink, toch gerust een eigen weg durven bewandelen. De Cupra Leon onderscheidt zich qua rijgedrag bijvoorbeeld duidelijk van de meest krachtige VW Golfs.

Dat merken we ook onderweg. Het verschil met de ID.3 is subtiel, maar duidelijk merkbaar. Je kan goed doorrijden met de Cupra Born, die uitstekend in de hand ligt en zich gewillig door de bochten sleurt. Een fijne metgezel was hij met nauwelijks onderstuur tijdens de perspresentatie in het hinterland van Barcelona, en meermaals de oorzaak van de lach op ons gezicht, terwijl ook het rempedaal beter past bij een sportievere rijstijl. Het gevoel daar zit goed, al mocht de dosering van het pedaal wat ons betreft wat beter.

Cupra Born

Conclusie

We wisten nog niet hoe een elektrische Cupra zou rijden, maar als dit de trend zet voor de modellen die zich nog meer tot sportiviteit lenen, zitten ze bij Cupra zeker goed! Een ID.3 in een kwalitatiever jasje, zo kan je de Cupra Born zeker noemen. Beter aangekleed, leuker sturend, ietsje opvallender in het dagelijks verkeer. Alleen spijtig dat Cupra, net nu het zich met de Formentor heeft losgescheurd van “het sportiever maken van Seats”, aan komt zetten met een model met een grote visuele link met een ander merk uit de VW-groep. Desalniettemin zetten de Spanjaarden een overtuigende prestatie neer, de gekende minpuntjes van deze wagen uitgezonderd.

Foto's Cupra Born