Test Cupra Leon: Pretraket

Cupra maakt aan sneltempo naam voor zichzelf. De voormalige sportdivisie van Seat lanceerde met de Formentor zijn eerste eigen model en met de Born zelfs zijn eerste EV, maar ook heetgebakerde Seats vinden (althans nog even) hun gading onder de Spaanse vleugels. Hoe weet de Cupra Leon zich van zijn Seatbroertje te onderscheiden?

 

Cupra Leon

Onderhuids is de Cupra Leon uiteraard drastisch anders dan zijn “brave broertje” bij Seat, maar ook onderhuids zijn er een aantal verschillen, zoals een verlaagd sportonderstel, adaptieve dempers, Brembo-stoppers en een elektronisch geregeld sperdifferentieel. Daarbuiten houdt de Cupra Leon het op uiterlijk vlak echter verrassend discreet. Naast het patserige logo zoek je dan ook best naar de koperkleurige koetswerkaccenten om je ervan te vergewissen dat je met een sportieve Cupra te maken hebt. Of naar de uitgewerkte achtersteven met diffusor en viervoudige uitlaat natuurlijk.

De Cupra Leon bestaat zowel als plug-in hybride als met een klassieke benzinemotor onder de kap. In een wereld die meer en meer geëlektrificeerd geraakt, besloten we nog eens even oldschool te gaan en een weekje op stap te gaan met de 2 liter zonder stekkerhulp die een waanzinnige 300 pk op de tabellen zet. Genoeg om in een goeie vijf tellen naar de honderd te schieten. Dit is het soort motor dat vandaag even politiek incorrect is als Eddy Demarez, maar in tegenstelling tot die journalist tovert de Leon wel resoluut een glimlach op eenieders gezicht.

Cupra Leon

Geplof en gepruttel

De motor ploft en pruttelt zachtjes, allemaal goed voor de belevenis aan boord, al hadden wij hier toch liever een iets extremere soundtrack gehad. Nu ja, het is maar één van de weinige opmerkingen die we over de Leon kunnen verzinnen. Althans als je de wagen in context kan plaatsen. Want ja, de vering is nogal hard wanneer je hem enkel gebruikt om naar de winkel te gaan. En nu we het toch over winkelen hebben: de kofferdrempel is vrij diep te noemen, ook niet zo handig wanneer je er zwaar materiaal moet uitnemen (al is 380 liter aan stouwruimte niet weinig). De Leon is dan ook eerder rijders- dan gezinswagen.

Maar nu terug naar het stuur van de Cupra: in de kuipstoelen is het heerlijk toeven. De wagen stuurt direct in (al is de besturing vrij licht te noemen) en het beetje onderstuur van de voortrein voel je goed aankomen. Enkel wanneer je de extremen opzoekt, durven de voorste wielen al eens grip te verliezen.

De materialen in de Cupra voelen trouwens hoogwaardig aan en de ruimte binnenin is vrij oké te noemen. Bovendien weet het merk zijn eigenheid te bewaren met een reeks knappe logo’s en stiksels. Technologisch neemt de Cupra dan weer het vrij knoploze interieur van onder meer de Golf en de Seat Leon over, dat grotendeels steunt op het centrale aanraakscherm. Grafisch ziet dat er meer dan prima uit, al hadden we uit praktisch oogpunt liever een aantal fysieke knoppen gezien (onder meer voor de airco), net als een iets simpelere menustructuur.

Cupra Leon
Cupra Leon

Auto met een ziel

Desondanks was met andere woorden met lichte tegenzin dat we na een week de sleutels van de Cupra Leon teruggaven aan de persverantwoordelijke. Ja, hij is niet de meest praktische, maar de wagen heeft wel een ziel. Een karakter waar je al snel voor valt. Iets wat niet bij alle wagens van de Volkswagengroep zo gemakkelijk lukt. Zelfs de lane keeping assist leek voor ons minder ingrijpend dan die uit een Golf of een Octavia. De Cupra Leon is zoals die veel te grote TV die je hebt gekocht. Ja, hij is niet zo praktisch en hij past niet helemaal in je interieur. Budgettair had je waarschijnlijk een slimmere keuze kunnen maken. Maar zet je favoriete film of een sportwedstrijd op en je vergeet dat allemaal.

Foto's Cupra Leon