Test Ford Kuga PHEV: aantrekkelijke bedrijfswagen

Op de volledig elektrische Mach-E is het nog even wachten, maar met een plug-in hybride Kuga schotelt Ford ons toch al een smakelijk voorgerecht voor.

Ford Kuga PHEV

Eentje dat vooral bedrijfswagenbestuurders zal smaken. De Kuga combineert immers een 2.5-benzineviercilinder van 152 pk met een elektromotor van 110 pk en een CVT-versnellingsbak, samen goed voor 225 pk. Onder de vloer vind je een 14,4 kWh grote accu. Een combinatie die de Kuga elektrisch zo'n 56 kilometer ver moet brengen. En dat zorgt voor puike verbruikscijfers: 1,4 l/100 km en een CO2-uitstoot op 32 g/km. Vooral dat laatste is belangrijk, want dat zorgt ervoor dat de Amerikaan te boek staat als een fiscaal aantrekkelijke bedrijfswagen.

De Kuga als rijderswagen

Na onze testweek viel vooral de rust en stilte aan boord van de Kuga. 50 kilometer puur elektrisch is geen utopie en dat zorgt ervoor dat je je vaak in stilte verplaatst. Hij spoort je zelfs aan om elektrisch te rijden. Zo vraagt de boordcomputer soms of de verbrandingsmotor mag bijspringen. Deze PHEV is met andere woorden gepercipieerd vanuit een “electric first” standpunt. En dat komt het verbruik ten goede. 4,6 l/100 kilometer noteerden we na 7 intense dagen. En we geven toe dat we de batterij daarin niet bij elke gelegenheid hebben opgeladen.

In 9,2 seconden

Toch weet de Amerikaan ook plezier te maken. Zijn zijdezachte acceleraties en het onmiddellijk beschikbare elektrische koppel zorgen ervoor dat de Ford sneller aanvoelt dan zijn 0-100 km/u tijd van 9,2 seconden doet vermoeden. Daarenboven weet het Blauwe Ovaal het gewicht van de Kuga (1.844 kg) in de bochten goed te verstoppen. Dat kostte wat werk, want het moest daarvoor de koetswerkstijfheid met 10% doen toenemen. Ook het laag ingebouwde accupakket en de toegenome spoorbreedte hebben een gunstige invloed natuurlijk. Enkel tijdens het remmen valt de Kuga uit zijn rol. Dan word je gewaar dat je best wel wat gewicht meesleurt.

Ford Kuga center assist

Ford Kuga interieur

Binnenin laat Ford één steekje vallen. Met de premiumambities die het merk koestert met dit model, had het qua afwerking  gewoon hier en daar net iets meer mogen zijn. Anderzijds: de zithouding is zelfs voor de 1m95 van ondergetekende zeer goed. En dan hebben we het nog niet gehad over het infotainmentsysteem, dat helder in elkaar steekt. En hoe blij zijn we niet dat Ford nog altijd het voordeel van fysieke knoppen voor de belangrijkste functies erkent. Want vaak zijn al die menu's in een touchscreen toch iets te omslachtig.

Conclusie

De Ford Kuga heeft het cijfermatig goed voor mekaar. Een aantrekkelijk geheel dat in de praktijk brengt wat het op papier belooft. De eerste inschrijvingscijfers in de fleetsector zien er alvast veelbelovend uit, ongetwijfeld trekt die lijn zich de komende maanden door.