Test Ford Ranger: met vier wielen in de lucht!

Het aantal pick-ups in ons land vermindert zienderogen. Mitsubishi verdween uit België en nam zijn L200 mee (terwijl Fiat-afgeleide Fullback ook niet meer leverbaar is) en ook de Nissan Navara verdwijnt binnenkort uit Europa als laatste pick-up op dit platform (eerder al de Renault Arkana en Mercedes X-Klasse). Gelukkig komt er van de Ford Ranger wel een nieuwe versie uit. Om de oude uit te zwaaien, liet het Amerikaanse merk ons met vier speciale versies in de Franse modder spelen.

Ford Ranger

En dat mag je best letterlijk nemen: de regen van midden november had de omstandigheden op het oefenterrein in de buurt van Le Castellet flink verzwaard, ideaal om de offroadcapaciteiten van deze pick-up, de populairste in ons land, eens grondig uit te testen. Op het programma: een lichte “offroadbalade”, wat zwaarder werk op een trialparcours en een lus op asfalt. Aan het einde mocht de meest spectaculaire Ranger, de Raptor, ons naar hogere sferen brengen, maar daarover later meer.

Ford Ranger

Stormtrak

Beginnen doen we met onze balade met de Ranger Stormtrak. Alle Ranger Stormtrak-modellen zijn uitgerust met de 213 pk sterke 2,0-liter EcoBluebiturbodieselmotor, gekoppeld aan een tientrapsautomaat. Bovendien werd de uitrusting op punt gesteld met beter stoelen, rode stiksels en extra logo’s. Buiten vallen vooral de extra stickers en de versie-eigen kleur, Rapid Red, op. Bovendien kan je de laadklep van deze pick-up sluiten met een elektrisch rolluik.

Een pick-up-de-luxe dus, waar we onze eerste stapjes door de modder mee zetten. Echt grote uitdagingen krijgen we niet voor de wielen geschoven, maar we kunnen wel wennen aan de auto en zijn imposante afmetingen: bijna 2 meter breed is hij en flink langer dan 5 meter. Niet je alledaagse wagen om boodschappen mee te gaan doen, maar hier in de Franse bossen de ideale metgezel.

Ford Ranger

Wolftrack

Nadien mogen we aan het zware werk beginnen met de Ranger Wolftrack: deze versie is afgeleid van de Ranger XLT-reeks en wordt aangedreven door de 170 pk sterke 2,0-liter EcoBlue-dieselmotor van Ford, die naar keuze aan de handgeschakelde zesversnellingsbak of de tientrapsautomaat wordt gekoppeld. Je herkent hem aan zijn buisvormige sportstang met lange poten waar je materiaal aan kan vastmaken en mix van “Conquer Grey” en matzwarte afwerking op het koetswerk. Ook de Wolftrack krijgt een elektrisch sluitend rolluik voor de laadbak.

Waar de Stormtrack nog vooral voor zijn stijl verkocht zal worden, is de Wolftrack gebouwd voor het zware werk. Dat merken we ook meteen wanneer we ons naar het trailparcours begeven. De eerste afdaling valt nog mee, daarna mogen we flink gas geven om ons uit de put te trekken. De vierwielaandrijving geeft ons voldoende power om ons naar boven te sleuren, terwijl de achterkant verrassend stabiel blijft op zoek naar grip in de Franse klei. Eenmaal boven geven we een kleine zwiep aan het stuur en staan we met onze neus in de juiste richting op het plateau, op naar de volgende uitdaging.

Ford Ranger

Dat is een vrij steile afdaling. Zonder Hill Descent Control. Smal bovendien, we kunnen met andere woorden alle focus gebruiken. Voet op de rem, goed doseren en dat linker voorwiel zo dicht mogelijk tegen de kant houden, want rechts gaapt een vervaarlijke punt. Uiteraard schuift de Ranger een beetje en moet het onderstel een kleine klap opvangen wanneer we over de rand van de afdaling gaan, maar pick-ups mogen wat werken, neen?

Bij elke van onze drie pogingen zijn we verbaasd hoe de Ranger, dankzij zijn grote afrijhoeken, beneden keurig op zijn pootjes terecht komt, hoewel we op een bepaald moment dachten bijna verticaal te staan, hangend in onze veiligheidsgordel. Eventjes het zweet van ons voorhoofd vegen en op naar de volgende bergjes en afdalingen!

Ford Ranger

MS-RT

De MS-RT is een meer op het asfalt gerichte versie van de Ranger. Hij omvat een met de hand gebouwde voorkant waarin een radiatorrooster met koolstofvezeleffect en geïntegreerde mistlichten zijn verwerkt. 20" lichtmetalen velgen van OZ Racing, verbrede wielkasten en stoere zijschorten doen hem visueel verschillen van de versies waar we eerder mee in de modder speelden. Hij krijgt de 213 pk sterke diesel in combinatie met een tientrapsautomaat. Het model werd trouwens ontwikkeld in samenwerking met vaste Ford-autosportpartner M-Sport, onder meer actief in het WRC.

Tijdens een lus van een veertigtal kilometer merken we meteen de veelzijdigheid van de Ranger op. De pick-up wordt niet springerig met een lege laadbak, een euvel waar sommige van zijn collega’s aan lijden, en is vrij comfortabel, zeker voor een utilitair voertuig.

Ford Ranger
Ford Ranger

Raptor

Eindigen doen we met de Ranger Raptor, het onvervalste vlaggenschip van het Ranger-gamma. 213 pk, 500 Nm, een opvallend uiterlijk met apart bumperwerk en breder en grote dan de andere Rangers. Bovendien is de Raptor uitgerust met AT3 all-terrain banden en een Baja-modus die hem over de meest woeste offroadwegen doet scheuren. Tot slot krijg je een andere, grotere bodemplaat die je toestaat, zo blijkt later, om grote sprongen te maken.

Met de Raptor mochten we ons aan een klein circuitje wagen: eerst vol gas en daarna hard in de ankers in een modderige downhill, waarbij we ontdekten hoe controleerbaar de wagen is bij gripverlies: de achterkant glipt even weg, maar je verliest nooit controle over deze reus. En daarna naar het startpunt van de tweede proef: vol gas richting een jump om de capaciteiten van de Öhlinsdempers te demonstreren. Minstens 60 km/u rijden, wordt ons gezegd, anders tilt de neus te ver naar voor. De eerste keer rijden we met een flink ei in onze broek naar de sprong, nadien krijgen we meer en meer vertrouwen. Het resultaat zie je hier rechts…

Embed code

Conclusie

De Ford Ranger stelt een uitstekend pakket voor: niet de allerbeste op asfalt, maar zeker niet zo springerig als sommige van zijn concurrenten, zeer bekwaam in de modder zonder daarbij best in class te zijn. En met de Raptor heb je een vlaggenschip als geen ander in dit segment.

Binnenkort wordt de nieuwste generatie van de Ranger voorgesteld, al zal die pas tegen eind 2022 of begin 2023 bij ons bij de dealer staan. Door een samenwerkingsakkoord tussen Ford en Volkswagen vormt die trouwens ook de basis voor de volgende VW Amarok.