Test Hyundai Bayon | Vechten voor zijn plaatsje

In de steeds doorgaande race om een nieuw goudklompje in het gamma te kunnen verwelkomen, lanceren autoconstructeurs heel wat nieuwe modellen. Maar wat als die in elkaars vaarwater komen? De Hyundai Bayon heeft immers heel wat gemeen met de Kona. Weet hij zich ook te onderscheiden? Wij zochten het uit.

Hyundai Bayon

Met een lengte van 4,15 meter is de Hyundai Bayon amper 6 centimeter korter dan de Kona. Zijn technische basis deelt hij dan weer met de kleine stadswagen van Hyundai, de i20. Geen hybride of elektrische variant dus, in deze Zuid-Koreaan. Wel kan je kiezen voor een atmosferische 1.2 benzine van 84 pk. Daarnaast is er ook een versie met 100 pk, al dan niet met mild hybride ondersteuning. Bij die laatste variant krijg je een zeventraps DCT automaat met dubbele koppeling.

De gelijkenis met de i20 merk je ook op aan het interieur, dat eenzelfde opstelling krijgt. Ondanks zijn compacte afmetingen, is er vlot ruimte voor vier personen. Enig minpuntje: het zicht schuin naar achter is beperkt door de grote C-stijlen. Met 411 liter kofferruimte, of 334 in de mild hybride variant, zit je ook qua opslagruimte niet verlegen. Net als de i20 krijg je ook een vrij vlakke kofferklep met doorlopende lichtstrip en zijn looks zijn vooral vanuit praktisch oogpunt ingegeven, waardoor hij wat het voorkomen heeft van een (weliswaar scherp gestylede) monovolume. Nu ja, op zich is het niet onterecht dat je een product vanuit praktisch oogpunt stylet. Doen ze ook met staafmixers of wasmachines en het is toch het belangrijkste dat die hun werk doen? Diezelfde redenering volgen volgens ons heel wat autokopers.

Hyundai Bayon

Snediger dan je denkt

Wij kregen de 100 pk sterke Bayon onder onze kont geschoven voor een wel hele speciale uitdaging: voor het programma Drive namen we het tijdens een race door een oude fabriek op tegen een drone. Daar ontdekten we dat de Bayon wat sportiever is dan je zou denken. In de Sport stand geeft hij bijvoorbeeld automatisch tussengas geeft bij het terugschakelen, iets wat tot nu toe alleen de N-modellen bij Hyundai deden.

Embed code
Hyundai Bayon

De uitslag van die challenge kan je hierboven bekijken, ons viel vooral op dat de Bayon sportiever is dan je op voorhand zou denken, hoewel het koetswerk uiteraard durft overhellen. De motor is aangenaam en levendiger dan je zou denken en het stuur is lichtvoetig. Ideaal voor een bochtig parcours, maar ook voor in de stad. Al zal je daar wel merken dat de schokdemping iets te hard is.

Conclusie

Als praktisch stadskarretje is de Hyundai Bayon ideaal. Zijn ruimteaanbod is bovengemiddeld, het interieur gezien zijn prijs correct en de rijprestaties beter dan verwacht. Al missen we een aantal ecologische motorisaties. We zijn dan ook benieuwd hoe hij het zal doen in vergelijking met zijn concurrentie en dan vooral binnenshuis, met de Hyundai Kona.