Test Jaguar E-Pace P300e PHEV | Zwaargewicht… op alle vlakken

Al in 2025 gaat Jaguar enkel nog elektrische wagens verkopen. Vandaag staat met de I-Pace slechts één EV in de catalogus, maar met deze E-Pace plug-in hybride beschikt het Britse merk wel over een belangrijke tussenstap. Een belangrijke levensader ook op de fleetmarkt, want fiscaal interessant. Maar hoe brengt de E-Pace het er op andere vlakken van af? HLN Drive deed de test.

Jaguar E-Pace

Laat ons om te beginnen duidelijk zijn: bij Jaguar weten ze hoe ze een knappe wagen moeten tekenen. Voor zijn facelift krijgt de E-Pace nieuwe, J-vormige koplampen en achterlichten die in lijn liggen van zijn SUV-broertjes, de F-Pace en de I-Pace. Binnenin krijgen we een puik afgewerkt interieur, met nu een kleinere versnellingspook die ruimte laat voor de inductielader en een stuurwiel dat meer knopjes herbergt dan voorheen, zonder echt druk te worden. Knappe details zoals het Jaguarlogo in de kopsteunen of een Jaguarmotiefje op de inductielader maken de smaakvolle huiskamer af.

Ook het infotainment kreeg een flinke update. Centraal staat een 11,4-inch touchscreen waarop het nieuwe Pivi Pro infotainmentsysteem draait. Het kleurgebruik is knap, de menustructuren zijn helder, alleen… tijdens onze testdag in Barcelona had het systeem na vier voorgaande testritten met andere journalisten even zijn tijd nodig om op te starten. Een aloud Jaguarkwaaltje dat hopelijk bij een update wordt opgelost, want ja: de E-Pace is altijd verbonden met het wereldwijde web.

Jaguar E-Pace

Nog zaken die ons opvielen aan de huiskamer van de kleinste SUV van Jaguar? In de PHEV-uitvoering is een speciaal EV-menu aanwezig, waar je het verbruik kunt bekijken van de elektromotor en andere zaken die met elektrisch rijden te maken hebben. Je kunt hier ook aangeven dat je een aantal kilometers in de batterij wilt houden, zodat je die op een later moment kunt inzetten. Lekker handig! Iets minder handig is dan weer de achterbank, die qua zitruimte maar net voldoende scoort.

Ware Casanova

De aandrijflijn scoort dan weer hoge punten. 309 pk sterk, goed voor een sprintje naar 100 in 6,5 seconden, maar vooral in het comfort van een echte Jag. Zelfs in hybridemodus is de E-Pace stil en werken verbrandings- en elektromotor soepel samen. Eerst duwt de elektromotor je in gang, nadien mengt de verbrandingsmotor zich in het gesprek, even soepel als een Casanova bij een groepje vrouwelijk schoon op vrijdagavond. Bovendien kan de E-Pace zo’n 50 km puur elektrisch rijden met een volle batterij. Hetzelfde voor het rempedaal: je kan met heel veel gevoel remmen, daar waar PHEV’s vaak sukkelen met de overgang tussen regeneratief en klassiek remmen.

Jaguar E-Pace

Waar de E-Pace wel problemen mee heeft, is met zijn gewicht, dat meer dan 2 ton bedraagt. Toch fors voor een compacte SUV. Alleen voel je daar onderweg… nauwelijks iets van. De Jag rijdt heel neutraal, helt nauwelijks over en filtert oneffenheden toch goed weg. Zelfs wanneer je die 309 pk fors aan het werk zet. Want ook voor wie sportief rijdt, valt er plezier te beleven achter het stuur van de E-Pace. Een populaire aandrijflijn in een populair marktsegment, het zou ons niet verwonderen indien deze Jag een echt zwaargewicht wordt in de Britse line-up.