Test Lexus LC Convertible: buitenbeentje

Lexus predikt hybride, zelfs af en toe elektrisch, maar heeft toch nog een wagen met een joekel van een V8 in het aanbod. En ook qua koetswerktype is deze Japanner een buitenbeentje, want het aantal cabrio’s op onze wegen slinkt zienderogen. Hij is met andere woorden een uitstervend ras, hoog tijd dus om hem nog eens aan de tand te voelen.

lexus LC Convertible

De Lexus LC blijft immers een verleidelijke wagen, met scherpe kantjes en randjes, chromen accenten en prachtige verhoudingen. Zeker in het Terrane Khaki-groene kleurtje van ons testmodel in combinatie met zijn bruine dak. Een wagen die hoofden doet draaien wanneer je voorbij rijdt.

Ook binnenin gaat dat verder. Lexus weet hoe het een comfortabele cockpit in elkaar zet: zijn mooie materialen, prachtige afwerking en goed zittende stoelen springen meteen in het oog. Al valt meteen op dat de LC Convertible al wat jaartjes op de teller heeft. Het centrale schermpje is nogal klein, met een eerder lage schermresolutie en zonder touchscreen. En ook qua ruimte zijn we niet helemaal onder de indruk. De middentunnel is niet bepaald ergonimisch vormgegeven en de kofferruimte is beperkt. Dan maar de achterste twee zitplaatsen gebruiken? Die zijn immers enkel weggelegd voor kleine kinderen. Tot slot is ookde hoofdruimte niet bepaald royaal te noemen. Gelukkig rijden we de wagen midden september, tijdens de enige goede dagen van onze nazomer.

lexus LC Convertible

Leve het open dak!

Met het canvasdak open (een kunststukje dat je ook rijdend in 15 seconden klaart) kunnen we niet alleen genieten van de blauwe lucht en het zonnetje, maar ook van de soundtrack van de V8 in de neus van onze wagen: eentje van de atmosferische soort, met vijf liter longinhoud en een rode lijn die pas bij 7.000 tpm ligt! Onder de 4.000 toeren houdt de Japanner zijn soundtrack echter beschaaft, als de GT die hij wil zijn. Eenmaal daarboven verandert hij in een ware brulboei die zich als een Kamikaze op zijn prooi stort. Van lichtjes brommen naar vervaarlijk grommen, de 464 pk sterke V8 is een ware Dr. Jeckyll en Mr. Hyde.

Qua rijgedrag is de LC echter een onvervalste GT. Hij stuurt scherp, zonder je bij je nekvel te sleuren, is goed gedempt zonder je een lumbago te bezorgen op elke verkeersheuvel, kan luid zijn, zonder daarbij echt te gaan bruuskeren. Geen onverwachte prestaties trouwens, aangezien de LC Convertible droog aan de haak een goeie 2 ton weegt. Fors, maar niet zo stevig als de prijs die Lexus wil vangen voor dit model: 132.300 euro!

lexus LC Convertible

Conclusie

Een buitenbeentje is hij zeker, deze Lexus LC. En er mogen dan wel een aantal dingen zijn die tegen zijn zaak spreken – zijn verbruik voor de ecologisten, zijn prijs of praktische bruikbaarheid voor de rationalisten – maar zijn tonnen charisma doen dat meteen in het niets verdwijnen voor de autofan die juist op zoek gaat naar de laatst overgebleven karakterwagens die je nog kan kopen.

Foto's Lexus LC Convertible