Test Lexus NX: Lekker aan de stekker

Het lijkt haast de wereld op zijn kop. Een elektrisch model heeft Lexus al in zijn gamma, de UX 300e, maar op de eerste plug-in hybride is het wachten tot nu. HLN Drive mocht ‘m enkele weken geleden uitproberen op het Spaanse eiland Mallorca en dit vonden wij ervan.

Lexus NX

450h+, dat is de naam die Lexus op de plug-in hybride NX plakt. Onderhuids heeft hij heel wat gemeen met de Toyota RAV4 (en ook met de Suzuki Across, die de technologie overkocht). Hij beschikt immers evenzeer over een 2,5 liter-benzine in combinatie met 2 elektromotoren en een toch wel forse accu van 18,1 kWh. Het systeemvermogen is 309 pk, de elektrische autonomie van zowat 76 km. En met dat laatste cijfer schaart hij zich onder de beste PHEV’s op de markt. Tot slot nog even verbruik en CO2 meegeven. Die liggen, hoe kan het ook anders met zo’n grote batterij, best laag: tussen de 0,9 en 1,1 l/100 km en tussen de 20 en 26 g/km. Vooral dat laatste is belangrijk, de NX komt zo immers in aanmerking voor een gunstige fiscale behandeling als bedrijfswagen en da’s toch waar hij met zijn premiumambities vooral wil scoren.

Het interieur was vaak de belemmerende factor op die ambities van Lexus, maar daar lijkt de nieuwe NX toch komaf mee gemaakt te hebben. Het centrale scherm draait op Lexus Link Pro-infotainmentsysteem, is 10 of 14 duim groot en gericht naar de bestuurder. Het kleurgebruik is een pak beter dan bij vorige modellen van het merk en het systeem reageert ook sneller en is fijner, intuïtiever om mee te werken. Enkel op de ronde punten durfde de GPS al eens te traag meedraaien, maar da’s een klein detail tegenover de grote vooruitgang die Lexus maakt. En ja, ook het vervloekte touchpad op de middenconsole ging de schop op ten voordele van een klassiek touchscreen.

Lexus NX

Voor de fietsers

Ook de algemene afwerkingskwaliteit van de NX is wat je mag verwachten van de Japanse premiumconstructeur, met knap materiaalgebruik en oog voor detail. Bij Lexus weten ze hoe je een leuk interieur ontwerpt, dat is bij deze NX niet anders. Het stuur ligt ook geweldig in de hand en de hoeveelheid knoppen is goed beperkt, waardoor je geen doctoraat moet hebben om alle functies van je wagen te kunnen bedienen. Enkel de hoofdruimte was voor ondergetekende, 1 meter 96, net niet voldoende. Een klacht die we ook hoorden bij andere, iets kleinere journalisten.

Ook een spraakassistent is trouwens aanwezig, na de formule “Hey Lexus” helpt die je met heel wat zaken, hij kan zelfs het raam naar beneden laten. Connectiviteit is dan weer voorzien via Android Auto en Apple Car Play, terwijl ook het veiligheidsaspect op punt werd gesteld. De deuren open je met een drukknop. De NX ontklikt de deur dan enkel wanneer het veilig is, zodat je bijvoorbeeld een voorbijrijdende fietser niet hindert. Het is even wennen – om eerlijk te zijn wij raakten er nooit aan gewend – maar we snappen de redenering van de Japanse constructeur wel.

Lexus NX
Lexus NX

Onderweg

De 450H+ bleek een puike metgezel te zijn. De grote accu zorgt ervoor dat je altijd voldoende batterijkracht hebt om de verbrandingsmotor te helpen en da’s een goed teken. De NX staat immers voor krachtige, maar eerder lineaire acceleraties en door de combinatie van de plug-in hybride krijg je veel minder het typische koffiemoleneffect van een CVT-versnellingsbak (op de zelfopladende hybride is dat geluid wel nog van de partij).

In de plug-in hybride versie kan je kiezen uit volgende drie rijmodi:

  • De EV-modus is de standaardmodus: de NX 450h+ rijdt puur op elektrische energie tot de limiet van zijn actieradius is bereikt, ongeacht hoe hard het gaspedaal wordt ingetrapt. Wanneer de batterij leeg is, schakelt de NX 450h+ automatisch over op de efficiënte HV-modus.
  • De Auto EV/HV-modus schakelt automatisch de hybridemotor in wanneer extra vermogen nodig is, om daarna onmiddellijk terug te keren naar EV-werking.
  • De bestuurder kan ook de HV-modus selecteren voor een zo efficiënt mogelijke werking, waarbij de ladingstoestand van de batterij automatisch op peil wordt gehouden.
Lexus NX

Ook rijtechnisch doet de nieuwe NX, onder meer te herkennen aan z’n met een lichtstrip verbonden achterlampen, vernieuwde grille en lager en breder silhouet, het meer dan behoorlijk. De schokdemping van onze NX staat op punt en in de bochten voelt hij zelfs bijna dynamisch, al blijft waken over het comfort van de inzittenden prioritair. De oorzaak? De adaptieve ophanging van het model. De zelfopladende hybride reden we immers zonder het systeem en daar durfde de NX wel wat overhellen. Niet onlogisch, gezien zijn vorm en gewicht, en ook niet erg voor de meeste kopers, die het comfortabele rijgedrag en de meer dan degelijke acceleraties van het model zeker op prijs zullen stellen.

Conclusie

Met de plug-in hybride NX heeft Lexus eindelijk het wapen voor zijn geprefereerde jaagdomein: de fleetmarkt. Ook het infotainment ging erop vooruit. Hoog tijd om te scoren dus, want vanaf 2023 en zeker 2026 worden dit soort auto’s fiscaal een pak minder interessant.

Testnotities:

  • Naast de 450h+ bestaat er ook nog een klassieke hybride, de 350h. Die krijgt ook een 2.5 liter, 244 pk sterk, en een CVT-versnellingsbak. Het model is beschikbaar met voor- en vierwielaandrijving.
  • De prijs van de nieuwe Lexus NX wordt onthuld op 19 oktober.
  • Volgens een studie van Lexus zelf rijdt de NX plug-in hybride bij lege batterij praktisch dezelfde afstand elektrisch als de klassieke, zelfopladende hybride (43 vs. 44%). Het verbruik zal wel wat hoger liggen, omdat de verbrandingsmotor een zwaardere wagen moet voortduwen.
  • Het puike Mark Levinson geluidssysteem met 16 speakers en subwoofer is spijtig genoeg niet beschikbaar op de plug-in hybride. Dit omdat het gewicht van de wagen dan te hoog zou zijn.
  • De toepassing van de PHEV-technologie heeft geen invloed op het laadvolume (545-1436 liter) noch op de brandstoftank (55 liter) van de NX.
  • De Mallorcaanse wegen zijn geweldig, maar eind september waren er ook nog heel wat fietsers op het eiland. Enige voorzichtigheid is dus geboden.