Test Maserati Levante Hybrid: l’amore silenzioso

Hoe? Wat? Een hybride Maserati? Inderdaad, hybridisering zet zich ook in Italië door. Vorig jaar mochten we al de Ghibli hybride testen, eind december konden we daar de ravissante Levante aan toevogen. Dit is het oordeel van HLN Drive!

Maserati Levante Hybrid

Sinds jaar en dag is Maserati bekend om zijn charismatisch ronkende V6 en V8-motoren. In die mate zelfs dat de Italianen een andere, kleine trend in het autolandschap lichtjes over het hoofd hebben gezien: elektrificatie. Ach ja, kranten dachten begin jaren 2000 dat het internet maar een tijdelijk fenomeen zou zijn. Porsche ging zomaar voor 15 jaar een exclusiviteitscontract aan met Electronic Arts omdat videogames toch niets zouden worden. Wat maakt het dan uit dat je wagens maar in één videogame (meer bepaald Need for Speed als u het antwoord op die vraag zou willen weten) te zien zouden zijn?

Kranten werken ondertussen een digitaler aanbod uit, je kan met Porsches rijden in andere games en ook in Italië zijn ze erachter gekomen dat die elektrische aandrijflijnen wel eens de toekomst zouden kunnen zijn. Meer nog, Maserati lijkt heel wat stappen over te slaan. Haar nieuwe sportwagen en kleine SUV, respectievelijk de MC20 en de Grecale, zouden immers een volledig elektrische versie krijgen.

Maserati Levante Hybrid

Leentjebuur bij Alfa

Om de huidige modellen niet helemaal te verloochenen, werkte Maserati wel een mild hybride aanbod uit, onder meer voor ons testmodel: de SUV Levante. De aandrijflijn komt eigenlijk van bij de collega’s van Alfa Romeo: een viercilinder mild hybride viercilinder, goed voor 330 pk en een sprintje naar 100 km/u in 6 seconden. Best wel cijfers die het merk met de drietand waard zijn, bovendien staat de vierpitter voor vlotte acceleraties en een stille werking. Al lijkt ons daar wat het probleem te zitten. Qua klankkleur staat hij immers vrij ver van de baritons met zes en acht cilinders (al zorgt dat anderzijds voor een rustige rij-ervaring), terwijl de verbruikscijfers vrij hoog blijven. Reken op 9 à 10 liter per 100 km bij een doorsnee rijstijl. Een mild hybride motor rijdt immers nooit 100% elektrisch, hij geeft enkel een duwtje in de rug wanneer de turbo bijvoorbeeld even moet opspoelen.

Wie ecologisch rijden hoog in het vaandel draagt, wil echter meer, terwijl een echte liefhebber in onze ogen de beleving van de zwaardere motoren wil, ongeacht het verbruik, waardoor deze hybride eigenlijk tussen twee stoelen gaat zitten. En dat is spijtig, want de Levante zit piekfijn in elkaar. De versnellingsbak van de Italiaan, een achttraps automaat, verdient echt een pluim. Zijdezacht in het dagelijks verkeer (“hè, heeft ie weer al twee keer geschakeld?”) en hier en daar zorgend voor guitige plofjes in sportmodus. En het onderstel, dat is pas de echte hybride van de wagen: zacht (binnen de categorie “sportief” althans) in comfortmodus, hard en precies in sportmodus. Een GT de naam waardig, eentje die zijn gewicht (+2 ton) en – in dit geval althans) – extra centimeters in de hoogte goed weg kan steken.

Maserati Levante Hybrid
Maserati Levante Hybrid

Binnenin krijgen we dan weer die piekfijne afwerking die we gewoon zijn van het merk met de drietand: contrasterende blauwe stiksels, zachte materialen, fijn zittende stoelen en vooral meer leder dan in de gemiddelde SM-kelder. Al moeten we zeggen dat de Italianen al dat leder piekfijn en smaakvol doorheen het interieur geplaatst hebben, waardoor we ons afvragen hoe een Italiaanse SM-kelder er eigenlijk zou uitzien. Het infotainmentsysteem, iets waar de Italianen lang mee worstelden, werkt ook heel wat beter, met een (vrij) heldere menustructuur en goed kleurgebruik. Alleen mocht het schermpje wat ons betreft iets groter zijn. Nu ja, eens detoxen van de grote Mercedes hyperscreens kan geen kwaad...

In ieder geval: het is fijn toeven in de Maserati Levante Hybrid. Het is één van de knapste SUV’s op de markt, hij rijdt fijn en hij is knap afgewerkt binnenin. Enige vraag blijft of deze Italiaanse schone het type wagen is dat mensen echt willen. Al zouden wij geen twee keer twijfelen als de Italianen ons dit model een tweede keer willen uitlenen… liefst van al met tankkaart…

Technische fiche Maserati Levante hybrid

Motorisatie
Viercilinder mild hybride benzine
Vermogen
330 pk
Testverbruik
9,8 l/100 km
CO2
220 g/km
Gewicht
2.090 kg
Prijs (testmodel inclusief opties)
115.145 euro

Foto's Maserati Levante Hybrid