Test MG Marvel R: de bevestiging?

MG is nu echt wel klaar om de markt te bestormen. Met de ZS EV en de EHS had het Chinese merk met Britse roots al een kleine elektrische en middelgrote plug-in hybride SUV in de rangen en daar komen nog een elektrische SUV en break bij. De eerste in het rijtje is de Marvel R, die HLN Drive als allereerste mocht testen!

MG Marvel R

De Marvel R moet de goeie prestaties van de ZS EV, die z’n populariteit vooral dankt aan zijn interessant prijsbeleid, bevestigen. Voor deze Chinese Brit hebben we echter nog geen exacte prijs, dus proberen we hem vooral op zijn andere kwaliteiten te beoordelen.

Bescheiden als we zijn, opteerden we voor de topversie van de elektrische SUV: drie elektromotoren (één vooraan, twee achteraan) stuwen het vermogen van de kloeke middenklasser richting 288 pk. Goed voor een 0-100 tijd van 4,9 seconden. Naast de vierwielaandrijver kan je ook kiezen voor een variant met 180 pk. Deze achterwielaandrijver krijgt 150 liter extra stouwruimte doordat je vooraan – door het ontbreken van de motor daar – een frunk hebt. Die versie haalt 400 km autonomie, de krachtigste variant moet je na 370 km in het stopcontact pluggen.

Z'n design ontleent de MG volgens het persbericht aan een supercar-SUV. En we moeten eerlijk zijn: het algemene silhouet, de luchthappers en de koplampen doen ons een beetje aan de Lamborghini Urus denken. Al wordt daar via onder meer de wegklappende deurklinken en de doorlopende lichtstrips nog een futuristisch sausje over gegoten.

MG Marvel R

De weg even kwijt

Ook vanbinnen blijft de Marvel R vrij futuristisch, met een 19,4 inch groot scherm dat uit de middentunnel naar boven stijgt en een digitale tellerpartij. De kleuren zitten zeker goed, de indeling van het scherm is helder (met bovenaan gps of radio en onderaan alle comfortfuncties zoals de radio) en visueel is zit het ook goed en qua snelheid is het allemaal behoorlijk. Sneller dan in vorige MG’s, net iets trager dan bij de besten van de klas. Het systeem kan je ook met je stem bedienen en krijgt over-the-air-updates Smartphoneconnectiviteit met Android Auto en Apple Car Play is uiteraard van de partij.

Enig minpuntje is dat eens je via Android Auto de GPS gebruikt, de gewone GPS van de wagen soms tilt slaat. Tijdens onze testrit van anderhalf uur zocht de auto via de digitale tellerpartij, waar ook een kaartje op wordt afgebeeld, immers meermaals naar onze locatie. De Marvel R waar we mee reden, was een preproductiemodel, dus hopelijk raakt dit euvel opgelost wanneer de eerste wagens aan klanten geleverd worden. Ook de kwaliteit van de achteruitrijcamera vonden we trouwens net iets minder dan die van de concurrentie. Daartegenover staat dat de algemene afwerkingskwaliteit en het materiaalgebruik weldegelijk op punt staat.

MG Marvel R

Comfortabel en loeihard

Eens onderweg blijkt dat de MG maar wat graag die 288 pk laat werken. De EV lanceert zich loeihard en blijft snelheid opbouwen, daar waar de acceleratie van veel andere EV’s rond de 70km/u wat afvlakt. Maar dus niet in de Marvel R, die je steevast achteroverdrukt.

Dat doe je wel best op kaarsrechte wegen, in de bochten laat het gewicht van 1.900 kilo zich wel wat voelen, waardoor de MG wat durft overhellen, zowel bij bochten als bij het aanremmen. De Marvel R is dan ook vooral een comfortabele reis-EV, die goed omgaat met bulten en putten in de weg en aan het verkeerslicht andere auto’s voor schut wil zetten. Vraag hem alleen niet om dat ook op een bochtig parcours te doen. Die eerder gezapige inborst zorgt er trouwens voor dat je al snel de batterij van de MG zo goed mogelijk probeert in te zetten. Ondanks enkele stevige acceleraties aan de lichten konden we het verbruik op die manier beperken tot een goeie 18 kWh/100 km, een meer dan puike prestatie voor zo’n forse EV.

MG Marvel R

Elektrische kunstjes

Tot slot geven we nog even alle elektrische poespas mee: Beide versies van de MG Marvel R worden aangedreven door een lithium-ionbatterij van 70 kWh en kunnen worden opgeladen bij een openbaar oplaadpunt (AC) dankzij de 11 kW driefasige lader aan boord. De batterij is ook geschikt voor snelladen (DC) om hem in ongeveer 40 minuten tot 80% op te laden.

Standaard krijg je een warmtepomp aan boord, waardoor het interieur beter opwarmt en zogenaamde Vehicle to Load (V2L) waarmee je bijvoorbeeld een elektrische fiets of een andere EV oplaadt is ook mogelijk. De MG Marvel R wordt binnenkort gelanceerd. Prijzen zijn nog niet bekend, maar die zouden ergens tussen de 40 en de 50.000 euro liggen. Wij volgen het in ieder geval van dichtbij op want net de prijs van zo’n Chinese stekkerwagen in vergelijking met de Europese concurrentie maakt hem net zo interessant. Want puur theoretisch heeft MG hier een product waarmee het de mainstream constructeurs het vuur aan de schenen kan leggen... zeker als hij zich qua prijs onder hen kan positioneren.

Foto's MG Marvel R