Test Nissan GT-R Track Edition

Met de Nissan GT-R Track Edition bouwde de Japanse constructeur een op circuitleest geschoeide versie van haar sportwagen. Wij probeerden hem uit op het circuit van Zolder ... en de ring van Brussel.

Nissan GT-R Track Edition

Karate kid

Een mistverstand willen we toch uit de weg ruimen: de meest extreme GT-R is en blijft de Nismo (600 pk). In deze Track Edition ligt de 570 pk sterke V6 Biturbo die we kennen uit de standaardversie. Het verschil zit 'm in een aantal leuke elementen die van de Nismo worden overgenomen: Bilstein-dempers, een holle anti-rolstang achteraan en lichtgesmede 20-duimers (omgord met semi-slicks) zijn standaard. Meestal optioneel zijn heel wat onderdelen in carbon, zoals de koffer en het dak.

Het doet de GT-R strakker rijden dan ooit. “Precies de Karate Kid! Wat ik ook doe, ik krijg hem niet uit balans”, vertelde onze testpiloot na enkele rondjes op het circuit van Zolder. Wie kan hem ongelijk geven? De Track Edition is het ideale speelgoed voor wie zich wil amuseren op circuit. De vele metertjes (gas- en rempedaal, g-krachten, allerhande temperaturen, …) die je kan laten meelopen op het infotainmentsysteem dragen alleen maar bij tot die ervaring.

In de file ...

Van bocht naar bocht scheuren op circuit wordt haast verslavend. Je voelt je Tarzan die van de ene liaan naar de andere slingert, maar dan met het zekere gevoel dat je al heel gek moet doen om die liaan te breken. Eens het circuit verlaten en in de file wordt die strakke afstelling wel … zeer hard.

Want zelfs in de comfortstand stuiter je al eens rond in je kuipstoel. Zeker op onze typisch Belgische wegen. En we kunnen je verzekeren dat dat niet zo aangenaam rijden is. Zeker voor wie zoals ondergetekende 1m96 groot is. Want dan heb je slechts 2 cm marge met het dak …

Nu we toch over het interieur spreken: daar laat de tand des tijds zich wat voelen, de GT-R is immers al enige tijd onder ons. De Recaro-kuipstoelen zitten geweldig, het stuur voelt goed aan en alles wat puur te maken heeft met het rijden zit puik in elkaar. Maar qua grafische mogelijkheden, menustructuren en connectiviteit mag je toch wat meer verwachten van het infotainmentsysteem.

Conclusie

Plezier, plezier en nog eens plezier … op de juiste plaats. Als track car voor het weekend is deze GT-R perfect, en dat is net waarom hij gebouwd werd. Als daily driver laat hij spijtig genoeg wat steekjes vallen. Maar wie hem enkel gebruikt om in het weekend naar het circuit te rijden, zal daar volgens ons niet om malen.