Test Nissan Qashqai: Grote uitdagingen

Al in 2007 rolde de eerste Qashqai van de band. Nissan ziet zichzelf met het model als grondlegger van de crossover, de auto’s met verhoogde zitpositie die vandaag zo populair zijn. 14 jaar, 2 generaties en vijf miljoen verkochte exemplaren later, gooide Nissan het roer voor een stukje om in generatie 3. Geen moment te vroeg ook, het aantal concurrenten voor dit model schiet als paddenstoelen uit de grond, dan moet je op alle vlakken mee zijn om succesvol te zijn.

Nissan Qashqai

Uiterlijk vallen vooral de spitse koplampen op, die erg lijkt op die van de Juke, maar toch niet helemaal dezelfde zijn. Andere opvallende features zijn de scherpere lijnen, de grotere grille, nieuwe achterlichten en het feit dat de Qashqai wel erg trots is op zijn naam. Achteraan staat het weelderig over zijn kofferklep gedrapeerd, tegenwoordig heel hip in autoland, maar je kan ook Qashqai lezen op de zijkanten van de motorkap. In de koffer tot slot zowat 504 liter ruimte, zo’n 70 liter meer dan in de vorige Qashqai.

Binnenin kreeg de Qashqai een meer premium look. Het aantal hardere plastics werd verminderd en het centrale scherm werd een stuk naar boven gehaald, zodat het makkelijker werkt. Qua werksnelheid en kleuren is Nissan weer helemaal mee, sommige andere merken hebben wel iets grotere schermen, ’t is maar wat je verkiest. Het digitaal instrumentarium is dan weer optioneel. We hebben “op een ander” misschien al wel een mooier of sneller werkend infotainmentsysteem gezien, maar prijs-kwaliteit zit dat van Nissan goed in elkaar en qua functies moet het niet onderdoen voor de meeste concurrenten.

Nissan Qashqai

Beginnend autonoom

Het centrale scherm is connecteerbaar met Android Auto en Apple Car Play, een verbinding die je maakt via het 9 inch grote centrale scherm dat we hierboven al bespraken. Binnenin noteren we meer beenruimte achteraan als een van de nieuwe troeven in wat voorts een correct afgewerkt en opgebouwd interieur is.

Opvallend is dat de Qashqai zijn dieselmotoren ten grave draagt, vandaag kan je enkel kiezen voor benzines, meer bepaald 1.3 mild hybride benzine, 138 of 156 pk sterk. Bescheiden als we zijn kozen alvast voor de laatste versie. Onze indruk? De Qashqai ligt bijzonder stabiel op de weg, vooral bij hogere snelheden. De automaat reageert best soepel en snel, terwijl het stuurgedrag vrij direct is, zonder daarbij echt sportief genoemd te worden. Een ideale combo voor een gezinswagen die ook wat rijplezier mag genereren.

Nissan Qashqai

Conclusie

De nieuwe Nissan Qashqai blijft een referentie in zijn segment. Compact maar toch ruim en ook reeds vanaf de basisversies behoorlijk uitgerust, terwijl hij qua technologie zijn voet naast de meeste concurrenten kan zetten. Toch is er ook een “maar” … Een paar jaar geleden zou het zelfs geen issue geweest zijn, maar vandaag speelt het aanbod van (ecologische) aandrijvingen een hoofdrol. Of mild-hybrid technologie de juiste keuze is in een segment waar plug-in hybrids steeds couranter worden en full electric nu ook een doorbraak maakt … Hopelijk biedt de ePower-versie (zie hieronder) daar binnenkort een antwoord op.

Testnotities

  • Volgend jaar komt de ePower-versie van de Qashqai uit. De verbrandingsmotor van deze hybride variant wordt hoofdzakelijk gebruikt als generator. Om elektriciteit voor de elektromotor op te wekken dus. De verbrandingsmotor kan hierdoor in optimaal toerenbereik blijven draaien, waardoor het verbruik daalt.
  • Ook het Pro Pilot systeem is aanwezig in dit model. Nieuw is dat Nissans opstap naar autonoom rijden je niet alleen aan een bepaalde snelheid binnen de lijnen en op afstand van je voorligger houdt, nu maakt Pro Pilot ook gebruik van data van de GPS om je snelheid te minderen als er een bocht aankomt of als je de bebouwde kom nadert.
  • De prijzen dan: Nissan biedt de – reeds behoorlijk goed uitgeruste – Visia basisversie kost € 28.500

Foto's Nissan Qashqai