Test Opel Grandland: vizier op hybride

Na vier jaar en een facelift van zustermodel Peugeot 3008 zit ook de Opel Grandland in het nieuw. Vooral visueel zet de Duitsers een stap vooruit, terwijl onder de motorkap een duidelijke keuze werd gemaakt.

Opel Grandland

De nieuwe Grandland herken je het makkelijkst aan zijn nieuwe koplampen, adaptieve IntelliLux LED Pixel Lights in Opel-jargon, matrixtechnologie met 168-ledelementen. De slimme lichttechnologie van de Opel Grandland belooft een naadloze aanpassing van de lichtbundel aan de rijsituatie en de omgeving, zonder dat medeweggebruikers verblind worden. Samen met het nieuwe bumperwerk in koetswerkkleur geeft het de Grandland alvast een stijlvoller voorkomen, eerder een stads-SUV daar waar de voorganger toch iets robuuster voor de dag kwam.

Ook nieuw: de Opel Vizor, het relatief vlak ogende, donkere paneel waarmee de koplampen optisch samensmelten. De Vizor, een knipoog naar de beroemde Manta, is het herkenningsmiddel van de nieuwste Opels, want we zagen het ook al bijvoorbeeld bij de Mokka en de Crossland. De Grandland volgt die twee SUV’s trouwens op nog een manier: ook bij dit model vervalt de “X” uit zijn naam.

Opel Grandland

Ook binnenin neemt de Grandland een aantal elementen uit de Mokka over: het Pure Panel interieur bijvoorbeeld, dat twee schermen: een eerste van 12 duim voor het instrumentenbord en een tweede van maximaal 10 duim voor het infotainment. Dat laatste is naar de bestuurder gericht voor een betere ergonomie. Het geheel geeft alvast een betere kwaliteitsindruk dan voorheen, met mooiere kleuren en een logischere menustructuur. Het algemene materiaalgebruik is ook correct voor een wagen van deze prijsklasse. Bovendien integreert Opel heel wat nieuwe technologie, zoals Night Vision. Dit systeem detecteert op een afstand van maximaal 100 meter voetgangers en dieren en waarschuwt vervolgens de bestuurder.

Opel Grandland

Opel Night Vision

Onderhuids weinig verandering

Qua krachtbronnen blijft het aanbod bij de verbrandingsmotoren beperkt tot een 1.2 benzine en een 1.5 diesel, allebei met 130 pk. Het benzineslurpende driecilindertje roffelt enthousiast maar heeft net iets te weinig longinhoud om de zware Grandland echt onder stoom te houden, terwijl de diesel een degelijk alternatief is.

Opel Grandland

Opel wijst door dit beperkte aanbod echter vooral naar haar plug-in hybride oplossingen. Vandaag nemen die al een derde van de verkoop op zich, in de toekomst zal dat zeker nog toenemen want niet alleen Opels focus ligt duidelijk op deze aandrijflijn, ook de fiscaliteit (en zeker die van de bedrijfswagens) in ons land favoriseert dit soort auto’s.

Bij de plug-in hybrides heb je keuze tussen een voorwielaangedreven exemplaar (224 pk) en een vierwielaandrijver met maar liefst 300 paarden. De elektrische topsnelheid van de hybride bedraagt 135 km/u en volgens de WLTP-meetnorm moet het mogelijk zijn om 55 tot 65 kilometer puur elektrisch te rijden.

Opel Grandland

Pijl uit een boog

Wij trokken met de 300 pk sterke variant op pad en merkten meteen dat die vooral in de rechte lijnen als een pijl uit een boog uit de startblokken schiet: 0-100 km/u doet hij in 6,1 seconden! Een echte stuurmansauto is de Grandland niet, daarvoor is het stuur net iets te licht en helt hij wat over in de bochten, maar dat brave onderstel zorgt er wel net voor dat bij gewoon gebruik de Grandland een zeer correcte, comfortabele auto is. En dat is nog altijd het belangrijkste.

We noteerden dan ook maar een paar kleine minpuntjes aan deze PHEV: het regeneratief remmen in de B-stand werkt zeer goed en zorgt voor heel wat extra stroom, maar je kan niet kiezen uit verschillende standen. Het is het maximum – dat dicht bij one pedal driving komt – of niks. En 43 liter is een vrij kleine tank voor dit soort wagen. Maar that’s it!

Conclusie

Hij ziet er wat geciviliseerder uit, krijgt extra technologie mee en behoudt zijn fijne plug-in hybridemotoren. Liep de Grandland X al op zijn laatste benen, dan heeft deze facelift hem zeker enkele extra jaren opgeleverd.