Test Peugeot 308: leeuw met nieuwe klauwen

Het is een hele tijd geleden, maar de Peugeot 308 is een beetje de grondlegger van het gamma van de Franse constructeur. Al in 2013 werden immers de fundamenten gelegd voor het huidige design van de modellen van de Franse leeuw. Toch werd de carrière van de middenklasser ongewoon lang uitgerokken tot 8 jaar, terwijl bijvoorbeeld de 2008 en 3008 wel vernieuwd werden. Al maakt hem dat helemaal geen achterafje.

Peugeot 308

De nieuwe Peugeot 308, opvolger van het model dat zich in 2014 tot Car of the Year kroonde, introduceert immers het nieuwe logo van het merk. Je ziet het overal: op neus en kont, de velgen en het stuur… maar in de GT-uitvoering van het model zelfs boven de voorste wielkasten, naar analogie met het steigerende paard van Ferrari. De 308 is dan ook een stukje sportiever geworden: de motorkap werd langer, de wagen zelf lager en de lijnen scherper. Zelfs met de blik van zijn koplampen speurt hij de weg af, op zoek naar de volgende bocht om aan te vallen, met de lichtgevende leeuwentanden en -klauwen voor- en achteraan als wapens. Het algemene design, met het visuele spel in de grille en de leeuwentanden is ontegensprekelijk “Peugeot”.

Hetzelfde binnenin, waar we het karakteristieke kleine stuurtje (fantastisch om mee te rijden, onhandig om mee te parkeren) en de i-Cockpit van het merk terugvinden. Toch ook hier flink wat vernieuwing, met de i-Cockpit die in de hoogste categorieën visuals in 3D weergeeft. Ondergetekende is er niet helemaal weg van wegens iets too much, maar ik kan begrijpen dat anderen er wel de meerwaarde van inzien.

Peugeot 308

Sneltoetsen

Het centrale scherm is optioneel dan weer opgedeeld in twee delen: enerzijds het eigenlijke scherm waarmee je de radio kan kiezen, de GPS-kaart ziet of de airco bedient, anderzijds een tweede schermpje met sneltoetsen. Die kan je helemaal aan jouw voorkeur aanpassen en dat kan heel gedetailleerd zijn: van bruggetjes naar GPS of airco tot één specifiek radiostation of een GPS-bestemming, je Android Auto of Apple Car Play. Een heel knappe aanvulling op de zogenaamde pianotoetsen onder het schermpje die sowieso al een shortcut zijn naar de belangrijkste menu’s van het systeem. Ook het kleurengebruik en de sfeer van het schermpje zitten meer dan goed, qua snelheid blaast de 308 dan weer warm nog koud.

Voorts geeft de cabine wel een meer dan degelijke indruk, met materiaalgebruik dat iets boven de norm ligt in dit segment en een interieurruimte die dik oké is, zonder daarbij een waar ruimtewonder te zijn. Althans in het interieur. De koffer van de SW doet met maximaal 608 liter wel beter dan het gemiddelde. En de zitting? Die is meer dan uitstekend dankzij de nieuwe stoelen van het merk.

Peugeot 308 SW

Benzine, diesel, plug-in

De nieuwe 308 bestaat met 3 verschillende krachtbronnen onder de motorkap, die steeds de voorwielen aandrijven: een 1.2 benzine (110 of 130 pk, waarbij die laatste optioneel met automaat), een 1.5 diesel (130 pk, optioneel met automaat) en een plug-in hybride (tot 60 km autonomie, 180 of 225 pk). Wij reden de benzines en de minst sterke PHEV, zowel als hatch als in break en meteen blijkt dat die sportieve insteek ook in de praktijk overeind blijft. De 308 is natuurlijk geen heetgebakerde hatch, maar je kan de wagen mooi in de bocht leggen, het stuur is precies en hij helt nauwelijks over. Zeker als benzine. De plug-in zit door zijn meergewicht uiteraard sneller op de limiet. Desalniettemin bouwt Peugeot voort op de knappe verhouding sportiviteit-comfort die het in de meeste van zijn wagens aan de dag legt.

De automaat doet ook goed mee, weet er vaak de juiste versnelling uit te pikken en lijmt in de stekkerhybride knap elektromotor en verbrandingsmotor aan elkaar. Enkel in sportmodus hadden we hem een ietsje scherper verwacht.

Peugeot 308

Conclusie

Neen, deze Peugeot 308 wordt waarschijnlijk niet het verkoopsucces van de vorige generatie. Vandaag willen mensen immers vooral SUV’s en dat is hij overduidelijk niet. Wel heeft de 308, zowel als hatchback als in zijn breakvorm een gigantische stap vooruit genomen. Hij ziet er knapper uit, is technologisch bijgepunt en elektrificatie maakt zijn intrede. De opties bij de verbrandingsmotoren zijn daardoor eerder beperkt en een heetgebakerde GTI komt er ook al niet, maar met zijn puike wegligging weet je je toch nog te amuseren. Met andere woorden een prima alternatief voor wie er niet letterlijk bovenuit wil steken, maar weet dat echt rijplezier laag bij de grond ligt.

 

Testnotities:

- In 2023 komt er een volledig elektrische variant van dit model uit

- De zetels in de 308 hebben een AGR-label (Actie Gezonde Rug), wat de uitstekende zitting moet benadrukken. Opel was het eerste model dat zetels met dit label gebruikte, nu gaat de technologie over naar Stellantis-broertje Peugeot.

- De spraakbediening start je met “Ok Peugeot”. Leuker dan het afgezaagde “Hi (automerk)”, maar een beetje meer Franse flair had ook gemogen.

- Het geluid van de benzinemotor (zowel 110 als 130 pk) roffelt aanstekelijk naar binnen als je hem aan het werk zet, de plug-in hybride is (uiteraard) zeer stil.

- En nu we het toch over die plug-in hybride hebben: je kan het regeneratief remmen niet afstellen volgens een aantal niveau’s. Je activeert de B-stand of je activeert hem niet. Dat doe je trouwens best wel, dan voelen de remmen het natuurlijkst aan.