Test Polestar 2: beter dan Tesla Model 3?

Elke maand staat er wel een zelfverklaarde Tesla-challenger op, maar weinigen konden die claim zo serieus maken als Polestar. Hoe doet de Polestar 2 het in vergelijking met zijn Amerikaanse concurrent, de Tesla Model 3?

Polestar 2 rijdend voor

Polestar 2, zelfde prijsklasse als Tesla Model 3

Na 1 komt uiteraard 2, dat is ook zo bij Polestar. De Polestar 1 was nog een plug-in hybride sportwagen met GT-trekjes, maar deze Polestar 2 is een volledig elektrische auto. Eentje die elektrisch rijden wat dichter bij het volk wil brengen. Al is dat volk uiteraard nog beperkt. Ook dit model van het dochtermerk van Volvo kost immers een fikse duit, hij speelt immers in de prijsklasse van de Tesla Model 3. Ter vergelijking: de Long Range versie van die Amerikaanse berline kost in ons land 58.300 euro. Daarvoor krijg je het topmodel met 460 pk en een rijbereik van zowat 560 km. De cijfers van de Polestar 2 zijn net ietsje minder: 58.900 euro, 408 pk en 475 km autonomie. 1-0 Tesla, dus.

En toch … Op één doorslaggevend vlak nestelt de Polestar zich ruim voor zijn Amerikaanse concurrent. Daarvoor kijken we eens naar de filosofie van het Chinees-Zweedse merk. Polestar ziet zichzelf graag als een start-up, het blijft immers een nieuwe constructeur, maar dan wel eentje die kan steunen op de ruim 90 jaar lange ervaring van Volvo. Een combinatie die duidelijk te zien is eens je in deze Polestar 2 stapt. Hij voelt immers meer aan als een conventionele auto, daar waar de Tesla op elke mogelijke manier wil tonen dat hij speciaal is.

Android infotainmentsysteem

Natuurlijk is het een persoonlijke keuze, maar wij hebben het wel voor het minimalistisch-moderne interieur dat Polestar in zijn 2 heeft geïnstalleerd. Een interieur met een piekfijn afwerkingsniveau, trouwens. Toch weet de Polestar er ook uit te springen, maar dan wel op een manier die meer past binnen de canon van de hedendaagse automobielindustrie. Zo is de Polestar 2 de allereerste wagen ooit met een infotainmentsysteem dat gebaseerd is op Android. Navigeren met Waze? Je afspeellijsten van Spotify direct integreren? Spraakbesturing via de Google Assistent? Het is allemaal geen probleem in deze Zweeds-Chinese SUV! En voor je het vraagt: ja, je kan ook je iPhone met het systeem connecteren.

Toch kunnen we ook een aantal minpuntjes spotten in de huiskamer van de Polestar 2. Zo is het formaat van het centrale scherm ergonomisch niet perfect. Je hand heeft weinig ondersteuning en een rechtopstaand scherm werkt sowieso moeilijker. Ook het zicht door de achterruit kon beter. Dat wordt immers helemaal ingenomen door de kopsteun van de middelste stoel op de achterbank (of het gezicht van je vijfde passagier). En het feit dat het platform van de Polestar 2 ook wordt gebruikt om door benzine en diesel aangedreven XC40’s op te bouwen, zorgt voor een vrij forse middentunnel. Compleet overbodig en zitten op die middelste stoel wordt er een pak moeilijker door.

Polestar 2: onnavolgbare acceleratie

De minpuntjes beperken zich vooral tot een aantal functies voor de passagiers, want achter het stuur van de Polestar 2 zit je steeds met een grote glimlach. Dat komt vooral door zijn acceleratie. We weten dat de versnelling van een elektrische wagen onnavolgbaar is en in deze stekkerrakker is dat zeker ook het geval. Daarnaast biedt hij massa’s grip, zodat je je ook in de bochten kan amuseren. Een pure machtsontplooiing die bovendien haast volledige stilte gebeurt. Best impressionant voor een olifant die 2.123 kilogram weegt. We noteren wel dat het stuur wat karig met feedback. Ook de Öhlins-schokdempers zijn een domper op de feestvreugde. Deze dempers krijg je onder je wagen gemonteerd wanner he jet performance pack in de optielijst aankruist, maar ze zijn best wel stug. Bovendien moet je ze manueel bijstellen. Geloof ons, dat doe je maar één keer.