Test Polestar 2 Standard Range: de basisversie

Nu de Polestar 1 uitverkocht is, is het aan de Polestar 2 om de rol van vaandeldrager op zich te nemen. Tot voor kort deed hij dat met slechts één versie: 408 pk en een kostprijs van bijna 60.000 euro, maar twee nieuwe versies moeten hem ook voor een publiek met een lichtere portefeuille beschikbaar maken.

Polestar 2

De Standard Range doet het met een batterij van 64 kWh, goed voor een autonomie van 440 km. Bovendien krijgt hij slechts één motor (en dus voorwielaandrijving), in plaats van vierwielaandrijving dankzij een motor op elke as, goed voor 224 pk. Tussen dit model en de topversie ligt de eveneens nieuwe Long Range Single Motor, die de voorwielaangedreven architectuur (hier 230 pk) van de Standard Range koppelt aan de 78 kWh grote batterij van de topversie. Het resultaat? Een rijbereik van 540 km, beter dan de topvariant, die door zijn twee motoren uiteraard wat gulziger is in zijn elektriciteitsverbruik.

Hoe dan ook, wij trokken op pad met de basisvariant, die je al voor zowat 45.000 euro kan kopen. Dat is net boven de prijs van zeg maar een Audi Q4 e-tron, die het wel met een iets kleinere batterij doet. Bovendien is de Polestar 2 ook in zijn goedkoopste versie vrij compleet uitgerust, met onder meer stoelverwarming, automatische airco, Apple CarPlay en Android Auto, een achteruitrijcamera en lichtmetalen 19 inch-velgen.

Polestar 2

Geen hoofdpijn meer

Praktisch is de Polestar 2 ook, met meer dan voldoende ruimte voor hoofd en benen, enkel de middelste zitplaats achteraan is wat minder bedeeld, zeker door de forse middentunnel die flink wat beenruimte wegneemt. Anderzijds krijg je ook in de Standard Range het infotainmentsysteem op Androidbasis, met zijn knappe apps en uitstekende spraakbediening. Voor een aantal functies heb je ook een fysieke knop of een sneltoets op het touchscreen, wij misten enkel een snellere manier om het regeneratief remmen te bedienen. Dat zit immers verborgen in de menu’s, terwijl je de sterkte hiervan in sommige andere modellen bijvoorbeeld via peddels achter het stuur kan regelen.

Wat de Standard Range niet heeft ten opzichte van de Dual Motor, is dan weer zijn pijlsnelle acceleraties. 224 pk tegenover 408, het is weldegelijk een groot verschil. Vraag is echter of je dat vermogen wel nodig hebt. De Standard Range zit in een ook niet trage 7,4 seconden aan de 100 km/u en bovendien zullen je passagiers blij zijn dat ze niet telkens met hun hoofd tegen de kopsteun worden gedrukt elke keer je onverwacht het gaspedaal diep indrukt.

Bovendien blijft de wegligging van de Chinees-Zweedse wagen bijzonder efficiënt: snedig insturen gaat makkelijk, de voortrein reageert efficiënt op je impulsen. Bovendien helt de wagen minder vaak en hard over dan je van zijn forse gewicht (dik 1.900 kilo) zou afleiden.

Polestar 2

Te grote batterij

De Polestar 2 Standard Range is met andere woorden geen flauw afkooksel van de impressionante Dual Motor die vorig jaar zo’n hoge ogen gooide, maar eerder een model dat beter is aangepast aan de alledaagse automobilist. 440 km is immers meer dan genoeg autonomie voor de meeste bestuurders, milieuvriendelijker (want minder grondstoffen) en – zeker wanneer het snellaadnetwerk volledig op punt staat – ook perfect geschikt voor lange verplaatsingen. Bovendien doet deze versie de instapprijs van het model een stuk zakken naar een voor veel meer mensen bereikbare 45.000 euro.