Test Skoda Superb iV combi

Bij een break draait alles natuurlijk om de grote koffer. In de plug-in hybride variant van de Skoda Superb verliest die echter wat ruimte aan zijn accupakket. Welk effect heeft dat op de wagen?

Test Skoda Superb iV combi: lekker aan de stekker

Aandrijving zoals de Volkswagen Passat GTE

Want laten we meteen duidelijk zijn: je boet aan kofferruimte in. 150 liter meer bepaald. Al hou je nog altijd een ruime 510 liter over. Bovendien zijn het ook niet de meest belangrijke liters. Skoda gebruikte immers de ruimte die vroeger onder koffervloer lag, de minst praktische met andere woorden. Met andere woorden: wie dat opbergvakje niet gebruikt, zal de invloed van de batterij nauwelijks opmerken.

En nu we toch bij de accu zijn aanbeland: die is 13 kWh groot en zou de Superb in theorie 55 kilometer puur elektrisch moeten doen rijden.Al reken je in de praktijk best op een goeie 40. Nadien moet je hem opladen, iets wat zo’n 5 uur in beslag neemt aan een gewoon stopcontact en in 3,5 uur aan een wallbox.

Onder de motorkap ligt een 1.4 benzinemotor van 156 pk die gecombineerd wordt met een 115 pk sterke elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 218 paarden. Een uitstekende combinatie die we al kennen uit de Volkswagen Passat GTE. Hij staat voor discrete, soepele acceleraties in zowel elektrische als hybride stand. Maar vergis je niet, sportief wordt deze break nooit. Door het extra gewicht (zowat 250 kilo) rijdt hij iets minder scherp dan zijn broers met klassieke verbrandingsmotor en ook aan het rempedaal – dat ook energie recupereert voor de batterij – is het zoals in veel hybrides even wennen.

Motivatielampje

Toch weet de Tsjech ook te scoren, vooral via zijn comfort en praktische inrichting. Want de batterij en elektrische aandrijflijn gaan niet ten koste van de binnenruimte. En dat zorgt voor veel ruimte, zowel voor- als achteraan. Ook de standaarduitrusting is best wel volledig te noemen, waardoor je je al snel thuis voelt. Enig minpuntje is het rode lichtje dat een lege batterij aangeeft. Dat blijft nogal ostentatief branden. Al kunnen we wel begrijpen dat sommige mensen zo’n “motivatie” misschien wel nodig hebben …

Rest ons nog enkel de eindafrekening te maken. Skoda vraagt meer dan 40.000 euro voor de Superb en da’s best wel veel voor een Skoda. Maar dat moet je in perspectief zien. Zijn uitrusting is ruim en bij Volkswagen vragen ze zowat 10.000 euro meer voor een gelijkaardige wagen. Bovendien ligt zijn prijs in het verlengde van heel wat andere plug-in hybrides.

Test Skoda