Test SsangYong Rexton: alleskunner met kleine “maar”

Zowat een jaar lang bleef de Rexton uit de orderboeken van SsangYong. De reden? Zijn dieselmotor voldeed niet aan de Euro 6d-uitstootnormen. Nu is het model echter terug… met een nieuw gezicht! HLN Drive deed de test.

SsangYong Rexton

“Wat je zelf doet, doe je beter”, want de oude 2,2 liter dieselmotor met zeventraps automaat van Mercedes werd vervangen door een eigen exemplaar. Het huidige exemplaar is niet alleen krachtiger, met 202 pk en 441 Nm respectievelijk 15 pk en 20 Nm meer, maar krijgt nu ook een automaat met een extra versnelling. Die nieuwe automaat schakelt wat ons betreft trouwens boterzacht, al behoort hij niet tot de snelst reagerende op de markt.

De nieuwe Rexton herken je vooral aan z’n gigantische grille met honinggraatmotief, maar ook het algemene lijnenspel van het model werd scherper getrokken en de lampen zijn uiteraard ledjes. Binnenin krijg je dan weer een goed uitgeruste cockpit met digitale tellerpartij (12,2 inch) en een centraal scherm voor het infotainment (9,3 inch) dat qua kleurgebruik en resolutie zeker in orde is, maar qua werkingssnelheid een klein beetje onderdoet voor die van sommige van zijn concurrenten. Ook de afwerking van het model is op punt, met over het algemeen vrij zachte materialen (één paneel bovenop het dashboard uitgezonderd) en knappe stiksels. Enkel het zicht schuin naar achter is niet optimaal, al kan je dat uiteraard oplossen met het leger aan parkeercamera’s dat in de Rexton geïnstalleerd is.

SsangYong Rexton

Werkpaard

Aan de fundamenten van het model verandert SsangYong niets: de Rexton blijft een werkpaard gelegen op een ladderchassis, hij trekt offroad meer dan zijn plan via zijn vergrendelbaar differentieel en hij mag nog altijd 3 ton trekken. Dat, in combinatie met zijn hoger bodemvrijheid, zorgt er uiteraard voor dat de Rexton niet de meest dynamische SUV van de klas is. Het onderstel deint vaak lichtjes en het koetswerk helt wat over wanneer je een bocht aan hogere snelheid neemt, maar dat maakt hem uiteraard geen oncomfortabele wagen. Integendeel. Bovendien blijft het geludisniveau van de diesel meer dan oké, zeker wanneer de zelfontbrander wat opgewarmd is.

De enige olifant in de kamer blijft het verbruik van de Rexton, met een opgegeven verbruik van 8,2 liter/100 km (wij reden 8,4) en vooral een CO2-uitstoot van 214 g/km. Met een vanafprijs van 39.450 euro is de Rexton immers scherp geprijsd tegenover zijn concurrenten, maar een groot deel van de winst gaat in rook op wanneer vadertje staat passeert om zijn belastingen te innen (zowel de gewone taksen als aan de pomp). Hybridisering lijkt dan ook onontkomelijk als de Rexton binnenkort nog zieltjes wil winnen, iets wat hij gezien zijn onconventionele karakter en geslaagde facelift zeker verdient.

Foto's SsangYong Rexton