Test Toyota Yaris Cross | Hoe we 70% van de tijd elektrisch reden in een hybride

Alles wat hoger op zijn poten staat, heeft succes. Ook Toyota wil maar wat graag een graantje meepikken op de markt van de kleine crossovers. Daarvoor zet het zijn succesnummer, de Yaris, op stelten. Wij mochten met een preproductiemodel van deze Yaris Cross op pad.

Toyota Yaris Cross

De Yaris Cross wordt de kleinste SUV van Toyota, al neemt hij niet één op één de verhoudingen van de gewone Yaris over: hij is hij 24 centimeter langer (waarvan 18 centimeter achter de achterwielen), 2 centimeter breder 9 centimeter hoger dan de stadswagen die zich kroonde tot Car of the Year.

Plastic dorpels en wielkappen moeten hem een stoerder voorkomen geven, terwijl het interieur geen verrassingen heeft voor wie geregeld in een wagen van Toyota vertoeft. Dat is eerder streng, zwart qua look, maar ook functioneel. Grootste blikvanger is uiteraard het centrale touchscreen, dat qua resolutie en schermkwaliteit een stapje beter is dan wat we normalerwijze van de Japanners gewend zijn.

Toyota Yaris Cross
Toyota Yaris Cross

Vierwielaandrijving

Standaard krijg je al een automatische airco, elektrische parkeerrem, achteruitrijcamera, sleutelloos ontgrendelen en starten en compatibiliteit met Android Auto en Apple CarPlay. Optioneel komt daar een automatische parkeerhulp nij die het maneuvre in 30 seconden afrondt (de beste tijd in zijn segment) dat niet enkel het stuur, maar ook gas- en rempedaal overneemt; het enige wat je nog dient te doen, is de pook van D naar R en weer terug klikken, alsook een elektrische kofferklep met ‘kick sensor’ en een permanente internetverbinding dankzij een geïntegreerde SIM-kaart waarvan de factuur de eerste vier jaar door Toyota wordt betaald indien je voor het grootste infotainmentscherm (9 inch) gaat.

De Yaris Cross krijgt uiteraard Toyota’s hybridemotor van de nieuwste generatie onder de motorkap, een 1.5 driecilinder die 116 pk levert en zijn vermogen op de voorwielen (90 g/km uitstoot in NEDC 2.0) dan wel op alle wielen (100 g/km uitstoot) aflevert. Inderdaad, als één van de weinige in zijn segment is hij beschikbaar met vierwielaandrijving.

Toyota Yaris Cross

Verbruik zo laag mogelijk

Met een preproductiemodel van de Yaris Cross mochten we een 60 km lang parcours tussen de luchthaven van Zaventem en Leuven afleggen. En we legden onszelf een doelstelling op: zo veel mogelijk tijd op de elektromotor rijden.

De mechaniek van de Yaris Cross is vertrouwd: zijn 1.5 hybridemotor is betrouwbaar, maar durft door zijn traploze CVT-automaat al eens hoog en monotoon in toeren gaan. Iets wat we ook wel merken binnenin de wagen, waar motor-, wind- en rolgeluiden best wel hoorbaar zijn. Al kan dat liggen aan het feit dat dit een preproductiemodel is. Hoe dan ook, onderweg is de Cross wendbaarder dan je zou denken. Je hebt constant controle over de situatie, waardoor we deze Toyota één van de beter rijdende crossovers durven noemen. Snel is hij dan weer niet, met een 0 naar 100 km/u tijd van 11,8 seconden.

Toyota Yaris Cross

Hoeft ook niet in onze ecochallenge. We proberen zo veel mogelijk te anticiperen op het verkeer en zachtjes op het gas te gaan zodat we de verbrandingsmotor niet wakker maken. Het helpt, want zelfs aan 70 km/u rijden we nog vaak elektrisch. Het zijn aaneenschakelingen van kleine stukjes, maar alle beetjes helpen want na 60 km prijkt er een mooie 70% op ons dashboard: zoveel procent van de tijd reden we elektrisch, goed voor een brandstofverbruik van 4,4 liter per 100 kilometer.

Een stukje geholpen door de files onderweg, weliswaar, maar ook journalisten uit andere landen, die de voorgaande dagen mochten testrijden, lieten vaak waarden tussen de 60 en de 65% noteren. Dat maakt ondergetekende officieus de beste ecorijder van Europa, maar vooral de Yaris Cross hybride een volwaardig alternatief voor de in dit model ontbrekende en algemeen al zwaar verketterde dieselmotor qua verbruik. Althans als jouw rijprofiel past bij deze krachtbron. In september kan je de Toyota Yaris Cross bij de dealer ontdekken.