Test Volkswagen Golf 1.5 eTSI

De Volkswagen ID.3 is de toekomst van Volkswagen, maar dat wil niet zeggen dat de populaire modellen van VW in de kou blijven staan. Haar succesnummer, de Golf, kreeg immers een update. Hoe staat de achtste generatie van het model ervoor?

Volkwagen Golf 8

Inderdaad, de Golf is weer aan een nieuwe generatie toe. Die lijkt aan buitenzijde erg op zijn voorganger, op de wat plattere snuit (die verbetert de aerodynamische efficiëntie) en nieuwe LED-kijkers na. Maar onder de motorkap en langs interieurszijde voerde VW welheel wat veranderingen door. De Golf wil zich immers profileren als een ‘digital native’. Dat doet hij dankzij een surplus aan technologie die tot nog toe voorbehouden was aan de grotere en duurdere modellen bij de premiummerken. Een voorbeeldje: bij het instappen springt meteen de Innovision Cockpit in het oog. Dat is een volledig digitale en personaliseerbare instrumentencluster. Hij is 10,25 inch groot en op verschillende vlakken vergelijkbaar met wat we aantreffen in de Mercedes-Benz A-Klasse.

Cockpit bij daglicht

Stembediening

Ook op een andere manier zijn beide middenklassers vergelijkbaar. Zo laat de stembediening zich activeren met het ‘Hallo Volkswagen’-commando. Daarnaast merken we op dat er heel weinig fysieke draai- en drukknoppen aanwezig zijn. Zowel het volume van de radio, de bediening van de lichten als de schakelaar van het schuifdak zijn voortaan vervangen door aanraakgevoelige sliders en andere touchpads. Vooral een statement, lijkt ons, want fysieke knoppen voor de belangrijkste functies zijn altijd een meerwaarde. Maar Volkswagen wil duidelijk aantonen hoezeer deze Golf wil breken met zijn analoge verleden en de overstap wil maken naar de digitale wereld.

Mild hybride

Onder de motorkap kan je kiezen uit een brede waaier aan motoren: plug-in hybride, aardgas en natuurlijk gewone benzine en dieselmotoren blijven beschikbaar. Al krijgen die laatste vaak een elektrisch duwtje in de rug, ze zijn met andere woorden van de mild hybride soort. Een nieuwigheid bij de Golf en dat prikkelde onze nieuwsgierigheid. Wij trokken dan ook op pad met de 150 pk sterke 1.5 eTSI. Een motor die standaard gekoppeld wordt aan de 7-traps DSG-automaat.

De combinatie mag dan nieuw zijn, onderweg hebben we een heel herkenbaar gevoel. Het rijgedrag is rationeel en evenwichtig, zoals het een Golf past. Al voegen de herziene stuurinrichting, het elektronische XDS-differentieel (dat de Golf de bocht induwt door gericht in te grijpen via de remmen) en de gestuurde DCC-dempers wel een toefje dynamiek toe aan het anders zo zakelijke all-roundkarakter. En wat de elektrische ondersteuning betreft: die zorgt voor een korte boost van 12 pk bij het aanzetten. We merkten wel dat dat bijdraagt tot een vlottere rijbeleving, vooral in het stadsverkeer, waar je dat duwtje echt wel gewaar wordt.

Conclusie

Een ideale mix, de Golf is er weer in geslaagd. Op heel wat vlakken kunnen we beter op de markt vinden, maar nergens worden alle aspecten van een auto zo goed gecombineerd als bij deze Duitser. Wedden dat hij binnenkort weer de verkoopslijstjes aanvoert.

Volkswagen Golf 8