Test Volkswagen ID.3 (58 kWh): de toekomst van VW

Na dieselgate zet Volkswagen volop in op een groener imago. Een aantal plug-in hybrides zijn daar het bewijs van en de Up! en de Golf kregen al eens een elektrische variant. Maar deze ID.3 is de eerste wagen van het merk die enkel en alleen als elektrische versie op de markt komt.

Volkswagen ID.3

Om het belang van de ID.3 te onderstrepen, stippen we nog eens aan in welke klasse hij speelt: zijn grootste concurrent is zowat de populairste auto van het moment, eentje uit dezelfde stal ... de Golf. Want qua formaat zijn beide wagens vergelijkbaar. Toch is dit geen ‘e-Golf’ meer, want deze ID.3 heeft recht op een specifieke architectuur: het befaamde modulaire MEB-platform, dat uitsluitend voor elektrische modellen werd gebouwd. En dat zorgt, mede door de kleine elektromotor, voor een gigantische wielbasis van 2.765 mm! Zoiets zie je binnenin, waar je best wat meer ruimte hebt dan in de Golf. We merken meteen dat volwassen probleemloos in de ID.3. passen, zonder een "opgesloten gevoel" te creëren of te dicht op elkaar te zitten. Met een kofferinhoud van 385 spelen beide wagens achterin wel op hetzelfde niveau.

Geen startknop

Binnenin herkennen we enkele zaken uit de Golf, zoals het centrale scherm en de bediening op de middenconsole. Wel leuk dat Volkswagen, toch een merk met een eerder grijs en braaf imago, enkele nieuwigheden in het model programmeert. Zo kan je wegrijden zonder de startknop te gebruiken: gewoon de draaiknop in "drive" of "reverse" zetten en op het gaspedaal trappen en off you go!

Toch hebben we de indruk dat het ietsje mocht meer. We zien eerlijk gezegd net iets te veel zaken die we al opmerkten in de andere modellen van VW. En als we dan toch iets nieuws zien, zoals het kleine schermpje met de bestuurdersinfo, de vervanger voor de tellers zeg maar, dan is dat hoofdzakelijk zwart en grafisch weinig geïnspireerd. Ook de harde plastic zijn een doorn in het oog voor een wagen van zijn prijs.

Heerlijke cocktail onderweg

Maar genoeg over het design, tijd om te gaan rijden! Want daar gooit de ID.3 hoge ogen. De motor – die achterin ligt – levert 204 pk, het zwaartepunt ligt laag en de draaicirkel is hyperkort, een heel plezante cocktail. Zeker doordat hij ook een vlotte acceleratie (0-100 in 7,4 seconden) voor de dag kan leggen. De ID.3 is dan ook een wagen die zijn gewicht van 1.8 ton mooi kan verbergen en goed op de weg ligt. De hernemingen zijn uiteraard vlot door zijn elektrische aandrijflijn en bovendien leg je je kilometers dankzij de extra aandacht die besteed werd aan de geluidsisolatie en de aerodynamica in volledige stilte af! Aan de minzijde noteren we enkel het rempedaal. Dat mist immers wat gevoel. De ID.3 is daar trouwens niet alleen in. Heel wat EV’s kampen met hetzelfde probleem door de combinatie van regeneratief en gewoon remmen.

We durven dus wel besluiten dat VW klaar is voor de toekomst. En zelfs stellen dat de Golf na al die jaren een nieuwe uitdager heeft. Een forse ook, want hij is uiteraard future-proof. Buitenaf is de ID.3 een mooie mix van herkenbaar en futuristisch (waarbij we echt wel vragen om hem dat heerlijke appelblauwzeegroen) en het rijgedrag is dik in orde, waarbij we vooral blij zijn om nog eens een achterwielaangedreven VW te kunnen testen. Enkel binnenin laat de stekkerwagen wat steekjes vallen. Toch nog een positieve noot om te eindigen: met een verbruik van 14,2 kW tijdens onze test toont hij zich verrassend zuinig. Een flinke afstand van zeg maar 350 kilometer op één batterijlading afwerken behoort dus zeker tot de mogelijkheden. Als je de autosnelwegen links laat liggen, toch.