Trackday BMW M3 Competition: beschaafde extremiteiten

We weten het ondertussen allemaal: de dagen van de verbrandingsmotoren zijn geteld omdat we volgens Europa allemaal dringend aan de prise moeten. Gelukkig is het vandaag nog niet zover en kan je nog steeds lekker luidruchtig en politiek niet correct speeltuig bestellen zoals de BMW M3 ... of zijn nog extremere broer, de Competition-versie.

BMW Trackday

“Of ik een dag op het circuit wilden rijden met de nieuwe BMW M3 Competition ergens begin mei?” Euh ja, zeker op het mooiste circuit ter wereld, genaamd Francorchamps. En bovendien is het begin mei meestal toch al mooi weer. Dat viel dus even vies tegen: tussen de 3 en 7 °C, regen en af en toe zelfs iets wat leek op een mix van hagel en sneeuw. Wanneer ik de BMW M3 Competition in de koplampen kijk en vervolgens de blik naar de beruchte Raidillon wend, weet ik al: dit wordt een uitdaging.

Puur geweld

Maar bon, voor ze ons loslaten op het circuit eerst een veiligheidsbriefing en wat meer uitleg over deze “gepimpte” versie van de “gewone” BMW M3. Deze laatste is al goed voor 480 pk, de Competiton doet er nog 30 paarden bij. Zijn koppel: een indrukwekkende 650 Nm. Al dat geweld wordt gepuurd uit een hoog in de toeren klimmende zescilinder-in-lijn motor met M TwinPower Turbo-technologie. Schakelen kan met een manuele zesbak maar wij kregen de achttraps M versnellingsbak Steptronic. De BMW M3 Competition – zo leren we van de instructeur – heeft ook een superstijf chassis en een herwerkte voortrein. Gecombineerd met alle mogelijke veiligheidssnufjes zou dat moeten zorgen voor een ultraprecies rijgevoel.

BMW Trackday

Een slakkengangetje

Je maakt eerst kennis met de power: met dank aan het massale koppel lekker romig onderin en pure power aan het top end van de toerenteller. Pure acceleratievreugde. Maar nog meer indruk maakt het onderstel. Ook onder deze niet ideale omstandigheden snijdt de BMW M3 Competition met een ongelooflijke precisie de bochten aan. De remmen zijn perfect doseerbaar en de M3 Competition is zeer stabiel under braking. Je kan met alle vertrouwen laat in de ankers gaan zonder dat je het gevoel krijgt dat er een pirouette zit aan te komen.

Als ik al een “momentje” had, was dat bij het uitaccelereren, wanneer de achtertrein zich roerde. Maar veel stuurmanskunst komt er niet aan te pas om dat te corrigeren. Dat doet de electronica voor jou. Wellicht is dat iets minder naar de zin van zij die meer skills hebben dan mij. Puristen die graag dwars gaan, ik gun het ze van harte.

Maar zelfs deze extreme versie van de M3 houdt met zijn elektronische engelbewaarders de overmoedigen een hand boven het hoofd. En uiteindelijk zijn er in real life altijd meer would-be racers dan Lewis Hamilton-klonen. Het is gewoon topengineering: een auto bouwen die ontzettend hard gaat zodat je er genoeg plezier aan hebt, zonder hem in het decor te parkeren. Dat werd me duidelijk toen ik tegen 150 km/u de Raidillon opreed – een slakkengangetje volgens specialisten – en de achtertrein even met zijn staart kwispelde.

Too much?

Blijft de vraag of de BMW M3 Competition niet té getalenteerd is voor gebruik op de gewone weg. Eigenlijk wel. Omdat je al zijn capaciteiten – binnen de wettelijke limieten – nooit kan/mag gebruiken. Op circuit kan dat wel. Maar dan moet je er wel rekening mee houden dat de McLarens, Ferrari’s, Porsches, Lambo’s en ander snelheidstuig je alsnog om de oren vliegen wanneer je al een gezapige 210 km/u rijdt. Hoe dan ook: een dagje om nooit te vergeten. Graag nog eens wanneer het droog is. En hopelijk heeft de volgende generatie nog geen elektrische motor. Je kan dan wel een 1.000 pk Tesla bestellen, maar het is toch niet hetzelfde als een brullende turbomotor. Wie hem kan kopen: geniet ervan, want voor je het weet is het nostalgie.

Geschreven door Philip De Paepe

Foto's Trackday BMW M3 en M4

Dit zijn de mooiste foto's van de BMW M3 en M4 die dag op Spa.