Bugatti Chiron Super Sport is de ultieme GT

Althans volgens Bugatti zelf. Hoe onderscheidt de "lange Chiron" zich van de andere speciale versies die het model kent?

Bugatti Chiron Super Sport

Allereerst is de Chiron Super Sport zowat 25 cm verder dan de gewone Chiron. Dat staat Bugatti toe om de aerodynamica te verbeteren, zodat de auto stabieler is bij zijn topsnelheid van 440 km/u, zodat je in alle comfort naar je dure optrekje langs de Côte d'Azur of in de Zwitserse Alpen kan trekken. De gaten in de voorspatborden – een knipoog naar de EB110 – zijn daar een voorbeeld van. Ze zorgen ervoor dat de lucht uit de wielkasten kan ontsnappen. Achteraan zien we dan weer dat de uitlaten een ander plekje kregen om de diffuser meer ruimte te geven. Tot slot staat de Chiron Super Sport op wielen die je op geen enkele andere Chiron kan krijgen. Optioneel kan je die uit magnesium laten vervaardigen.

De motor van de Super Sport werd ook aangepast. Dankzij grotere turbo’s en aanpassingen aan de oliepompen en cilinderkoppen is de 8 liter grote W16 nu maar liefst 1.600 pk sterk. Van 0 naar 200 km/u gaat de Bugatti Chiron Super Sport in 5,8 seconden; 0 naar 300 duurt 12,1 seconden (sneller dan de vorige week gelanceerde BMW M4 Cabrio Competition naar 200 km/u gaat). Topsnelheid is 440 km/u.

Prijs Bugatti Chiron Super Sport

Dan blijft als laatste de prijs over. Bugatti's zijn natuurlijk nooit goedkoop geweest, ook deze niet. De Franse constructeur plakt een prijskaartje van 3,2 miljoen euro op het model. Zonder opties. Zonder belastingen. Maar goed, if you have to ask the price, you can't afford it, is niet voor niets een gezegde over luxe-items. De eerste Chiron Super Sports worden volgend jaar geleverd.