Bugatti neemt Bolide in productie

De Bugatti Bolide gooide bij zijn lancering als conceptwagen zo'n hoge ogen dat de constructeur hem nu toch in productie neemt. Al is dat niet zoals je zou denken.

Bugatti Bolide

De 40 Bolides die Bugatti zal bouwen zijn immers voor circuitgebruik bedoelt, waardoor ze niet aan de wetgeving voor straatlegale wagens moeten voldoen. Best handig wanneer je vooral op gewicht en aerodynamica werkt: de wagen zet immers amper 1.450 kilogram op de weegschaal. Onder de motorkap ligt uiteraard de imposante 8 liter W16 motor van het merk. Origineel was die goed voor een waanzinnige 1.850 pk omdat die toen benzine met een hoog octaangehalte dronk. Met de productieversie haal je echter normale Euro 98 aan de pomp, waardoor het vermogen zakt naar ‘slechts’ 1.600 pk. De topsnelheid zou wel een duizelingwekkende 500 km/u bedragen.

Om optimaal te presteren op circuit, beantwoordt de Bolide aan de strenge eisen van de autosportfederatie FIA. Daarom vind je in de Bolide ook een blussysteem, een brandstofzak (geen metalen tank), centrale wielmoeren en een zespuntsgordel. Ook is alles om de motor heen grondig herzien om goed te blijven presteren op het circuit, en op de juiste temperatuur.

Bugatti Bolide

4 miljoen euro

De 40 Bolides die Bugatti zal bouwen, zullen vanaf gebouwd worden 2024 geleverd worden. Vraagprijs? Een slordige 4 miljoen euro... belastingen niet meegerekend. Bugatti zet voor zijn krachtigste hypercar een speciaal klantenprogramma op voor de eigenaars van de Bolide, naar het voorbeeld van Ferrari en McLaren, met training en technische ondersteuning.