Dak/doek van de BMW M4 Competition

13 seconden, zo snel zit de BMW M4 Competition aan 200 km/u. Ter vergelijking: zijn dak openen of sluiten duurt vijf seconden langer. Om maar te zeggen: de hardcore variant van de 4 Reeks cabrio is ook echt hardcore. 

BMW M4 Cabrio

Om die impressionante prestaties te halen, past BMW het beproefde recept toe: een zescilinder in lijn, dit keer opgekieteld tot 510 pk, met een longinhoud van 3 liter. Voldoende om de dakloze Duitser in 3,7 seconden naar de 100 km/u te blazen. Die power wordt trouwens voor het eerst naar alle vier de wielen gestuurd, want inderdaad: er prijkt XDrive op de kont van de M4 Cabrio. De puristen vinden wel hun gading in de verschillende rijmodi, waarbij er eentje de aandrijving op de vooras loskoppelt, waardoor je nog altijd met een pure achterwielaandrijver op weg kan, en een driftmodus die de cabrio wat speelser maakt.

Wie meer wil inzetten op circuitgebruik, kruist dan weer best het M Race Track Pack aan in de optielijst. Carbon-keramische remmen, lichtgewicht velgen met semi-slicks en koolstofvezel kuipstoelen: je krijgt het allemaal. Voor de gewichtsbesparing moet je dat echter niet doen, je wint 25 kilo op een totaal van... bijna twee ton! Wie de stevigheid van zijn kapsel wil testen, kan dan weer voor het M Driver Pack kiezen. Dan wordt de topsnelheid verhoogd van 250 naar 280 km/u.

BMW M4 Cabrio

Stoffen dak

Net als heel wat concurrenten kiest BMW voor een stoffen dak. Zoals gezegd kan dat in 18 seconden volledig in- of uitklappen, een trucje dat de Bimmer bij snelheden tot 50km/u kan opvoeren. Al komt dat natuurlijk aan een prijs: de 385 liter aan kofferruimte wordt met open dak teruggeschroefd naar 300 liter.

Tot slot nog even een woordje over de vele instellingen die BMW aanbiedt. De Duitsers zijn er haast berucht voor geworden en in deze 4 Reeks gaat BMW nog een stapje verder. Zo kan je niet alleen de hardheid van de dempers of de reactie van het gaspedaal instellen, voor de tractiecontrole kan je kiezen uit maar liefst 10 standen! En dan hebben we nog niet over het rempedaal gehad, waar je ook twee verschillende standen voor hebt. Zoiets hadden we nog nooit gezien.