Populair in HLN Mobiliteit

  1. Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones

    Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in la­ge-emissiezo­nes

    De Vlaamse regering herstelt de toegang van oldtimers in lage-emissiezones (LEZ). Nadat de Raad van State de oorspronkelijke uitzonderingsregeling voor oldtimers had vernietigd, zou de toegang voor oldtimers binnenkort terugvallen op een regeling waarmee ze slechts 12 keer per jaar met een betalende dagpas binnen de LEZ in Gent of Antwerpen zouden mogen rijden. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de Vlaamse regering nu een besluit goedgekeurd waarin de Brusselse regeling wordt overgenomen en waarbij de lokale besturen individuele vrijstellingen kunnen verlenen.
  2. Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
    PREMIUM

    Wie thuis zijn elektri­sche bedrijfswa­gen oplaadt, kan kosten belasting­vrij terugkrij­gen: “Maar er zijn voorwaar­den”

    Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.”
  1. “Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
    PREMIUM

    “Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-ex­pert verduide­lijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen

    Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert.
  2. HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
    PREMIUM

    HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrende­len”

    Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.”
  1. Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
    PREMIUM

    Een Tesla of Porsche Taycan tweede­hands kopen? Onze mobili­teits­ex­pert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt

    Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”.
  1. “Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
    PREMIUM

    “Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecia­list test de nieuwe VW Passat

    De Volkswagen Passat is een vaste waarde in het autolandschap. Zo’n 34 miljoen exemplaren zijn er al van verkocht. HLN-autospecialist Joost Bolle reed met de nieuwe generatie en deelt voor de afwerking en het rijcomfort minstens een 8/10 uit. “De nieuwe VW Passat moet niet onderdoen voor de grote breaks van Audi of zelfs BMW ”, stelt onze expert. En hij zien ook een bijzondere troef voor gezinnen.