Test Shelby Mustang: Giftige slang met Belgische tanden

Ford nodigde ons uit om de niet in Europa gecommercialiseerde Shelby Mustang te ontdekken op circuit. En of we gemotiveerd waren om die 760 pk aan het werk te zetten!

Mach 1

Regen en rubberrestanten herschapen het asfaltterrein op Lommel Proving Ground tot een kleine ijspiste, terwijl op het terras aan het hoofdgebouw enkele collega-journalisten en Fordmedewerkers verzamelen om naar mij rij-oefening te kijken. Qua strijdtoneel kan dat wel tellen. Onder mijn rechtervoet zit de geweldige 5 liter V8-motor van de Ford Mustang Mach 1, 460 pk sterk.

De Mach 1 is eigenlijk de op circuitgebruik gebaseerde versie van de gewone Mustang. De downforce werd van het model werd met 22 procent verbeterd om de stabiliteit bij hoge snelheid te verhogen. Voor de rest zie je ook diverse splitters en happers om lucht langsheen de auto te leiden of de remmen en de motor te koelen.

Laatbloeier

Een half uurtje krijgen we met de Mach 1: eerst enkele keren de rechte lijn op en af sprinten. 0 naar 100 doet hij met zijn manuele versnellingsbak in 4,8 seconden, maar in de zondvloed van vandaag halen we die tijd uiteraard niet. We merken wel dat de V8 een motor is die graag in toeren gaat. Schakelen aan de rode lijn is echt wel nodig om het maximale uit het blok te puren. En bovendien komt die V8-sound dan pas tot volle bloei.

Mach 1

Nadien rijden we op een geïmproviseerd circuit: slalommen tussen de verschillende kegels. De Mach 1 toont zich de ideale gezel. Alle elektronische hulpmiddeltjes gaan uit, maar je voelt het overstuur echt aankomen, waardoor je op tijd kan opvangen. Eén keer zijn we overmoedig en spint de wagen toch om, wat enthousiast onthaald wordt op het balkon. Brood en spelen in de Limburgse Kempen.

Als laatste doen we nog een hogesnelheidstest: aan 140 km/u rondjes malen op het ovaal. Meteen valt op dat de Mach 1 dan wel voor circuitgebruik gebouwd is, maar ook in het dagelijkse leven zijn streng weet te trekken. Bij constante snelheden is de motor niet schreeuwerig, de ophanging staat niet te strak en zijn prijskaartje is een pak aantrekkelijker dan dat van vele andere sportwagens met vergelijkbaar vermogen. Al is het interieur natuurlijk geen oase van ruimte. Maar wie maalt daar om wanneer je aan 120 km/u een bocht komt uitgegleden!

Foto's Ford Mustang Mach 1

Shelby Mustang

De Mach 1 was echter het opstapje, het proevertje. Na een korte pauze krijgen we immers het stuur in handen van de Shelby Mustang. In Europa wordt hij niet verkocht, maar hij wil zeker een indruk achterlaten van zijn bezoekje aan het oude continent. De Shelby krijgt een 5,2 liter grote V8 in de snuit gepland. Dankzij zijn supercharger bedraagt het vermogen maar liefst 760 pk, power die via een automatische versnellingsbak met 7 verhoudingen naar de achterwielen wordt geleid. Die bak werd trouwens afgesteld en ontwikkeld in ons land door Tremec.

 

Shelby Mustang

Al bij de acceleratieproef ontdekken we hoe sterk die combinatie is. De Shelby heeft duidelijk geen opwarming nodig en geeft in tegenstelling tot de Mach 1 meteen zijn vermogen prijs. De V8 blaft en blaast met een forse bariton terwijl de wielen zelfs de kont zelfs bij het opschakelen naar vijfde versnelling nog even onstabiel wordt door al dat vermogen. Niets dan lof voor deze machtsontplooiing, ingeleid door de snel schakelende versnellingsbak van onze landgenoten. 

De sprint naar 100 legt de Shelby af in slechts drie seconden, de Quarter Mile, een begrip in de Verenigde Staten, in minder dan 11 seconden. Natuurlijk is dit dan ook geen standaard Mustang. Hij kreeg extra koelingsleuven om zijn grote motor op bedrijfstemperatuur te houden, de ophanging en besturing werden helemaal herzien en de achtervleugel van de GT4-racewagen staat in de optielijst. Vink je die optie aan, dan demonteert Shelby ook de achterbank, kwestie van gewicht te besparen. Zegt genoeg over zijn snelheidsambities, wat ons betreft.

Shelby Mustang

Met licht angstzweet staan we dan ook klaar voor het circuit. Met recht en reden. Daar waar de Mach 1 voldoende marge tot fouten bood, is dat bij de Shelby niet het geval, zeker in de handen van iemand met weinig circuitervaring zoals ondergetekende. Zet je dikke teen op het gas bij het uitkomen van een bocht en de wagen accelereert rustig uit, voeg je tweede teen erbij en... je eindigt in een slipper die je nooit zag aankomen. Geen wonder dat Shelby een slang als logo heeft, de Mustang kan pijlsnel uithalen.

Al kunnen we ons voorstellen - en leren we gedurende onze sessie in de wagen - dat die uithalen ook in je voordeel kunnen zijn. Eens je de slang kan bezweren, heb je immers een prachtig (circuit)wapen in handen. Eentje die niet zo verfijnd is als de Porsches en Ferrari's van deze wereld, maar oh wat is het fijn om die V8 te horen en loeihard te gaan. De Shelby kan je echt de stuipen op het lijf jagen, maar is dat - in een gecontroleerde omgeving althans - niet het leukste om mee te maken?

Foto's Shelby Mustang