Hoeveel kilometer legt een zelfopladende hybride af in “zero emission”?

Oplaadbare hybride voertuigen (plug-in hybrides) kunnen alleen op elektriciteit rijden, maar ook op hun verbandingsmotoren. Hetzelfde geldt voor zelfopladende hybrides. Zes Lexus-voertuigen werden getest om uit te maken hoeveel procent van de tijd zij in zero emissie-modus rijden.

lexusux 200f sports

Geen schadelijke uitstoot

Bij de auto's van de Japanse constructeur Toyota-Lexus, felle voorstander van de zelfopladende hybride technologie, is het de boordcomputer die het energieverbruik beheert. Daarbij probeert hij zo veel mogelijk kilomter in puur elektrische modus af te malen.

Hoeveel? Dat zochten twee Franse (poly)technische professoren uit via drie Lexus UX 250h’s en drie Lexus ES 300h’s. Hun doel: “Met onpartijdige en concrete antwoorden de voordelen van de zelfopladende hybride technologie bevestigen, in termen van energiebesparing en emissiereductie”.

6 geteste Lexussen

Helft van de tijd volledig elektrisch

106 tests werden uitgevoerd op een 33 kilometer lang traject dat stedelijke en peri-urbane wegen combineerde met “stedelijke” snelweggebieden. Locatie: de zuidelijke voorsteden van Parijs. Ook aan de tijd werd gedacht: de tests vonden plaats altijd op weekdagen plaats, maar wel op verschillende tijdstippen. In totaal hebben de zes Lexussen meer dan 3.540 testkilometer afgelegd.

Over het gehele traject heeft de studie kunnen aantonen dat de verschillende testwagens 63,4% van de tijd en 45,9% van de afstand in volledig elektrische modus rijden (d.w.z. zonder uitstoot).

lexuses350-whitenovagf

Vooral in stedelijke gebieden interessant

Als we alleen rekening houden met de acceleratiemodus, d.w.z. de fasen waarin het aandrijfvermogen op de wielen wordt overgebracht (d.w.z. exclusief de stop- en vertragingsfasen) en die overeenkomen met de hoogste CO2-uitstoot voor een voertuig met verbrandingsmotor, werken de Lexus-voertuigen in 40,8% van de tijd en 25,4% van de afgelegde afstand in de nul-emissiemodus.

Maar het is natuurlijk in stedelijke gebieden dat de zelfopladende hybridemotor het meest efficiënt is. In dat gebied werkt hij 85,5% van de tijd en 74,5% van de afstand in de elektrische modus.