Audi gaat elektrisch: dit moet je weten

Heel wat automerken stellen een datum in het verschiet wat betreft de productie van auto's met een verbrandingsmotor. Audi is het eerste Duitse premiummerk dat hierin volgt.

Audi e-tron

Het merk met de vier ringen bouwt vandaag al een aantal EV's, met name de e-tron en e-tron Sportback (die in ons land in elkaar geschroefd worden), de e-tron GT en de Q4. En daar blijft het niet bij. Zo weten we dat eind 2022 ook de A6 e-tron van de band zal rollen. Het is de Duitse autobouwer dan ook menens. Al vanaf 2026 zal Audi immers geen nieuwe auto's met verbrandingsmotor lanceren.

Daarmee zijn de diesels en benzines wel nog niet uitgezongen. Vanaf 2025 zullen immers de laatste modellen met verbrandingsmotor gelanceerd worden, maar de productie hiervan blijft volgens de Duitse autobouwer doorlopen tot de vroege jaren '30, afhankelijk van de vraag van de consumenten en de lokale regelgeving. Enige uitzondering is China, waar Audi ook na 2033 nog vraag naar verbrandingsmotoren verwacht. "Daar zouden dus nog lokaal gebouwde auto's met verbrandingsmotor geleverd kunnen worden", klinkt het.

In de laatste aflevering van DRIVE (13 juni) stonden de Audi e-tron, e-tron GT en Q4 op het menu. De reportage kan je hieronder bekijken.

Embed code

Andere timing voor RS-modellen

Audi is natuurlijk ook gekend voor zijn sportieve RS-modellen. Ook zij zullen langzaamaan geëlektrificeerd worden, al loopt die timing niet volledig gelijk met de rest van het bedrijf. Audi Sport heeft wel al laten weten het volledige gamma RS-modellen te gaan voorzien van een elektromotor. Dat kan zijn volledig elektrisch, maar er zullen ook hybrides komen. En ook die komen er sneller dan je zou denken. In 2024 zal immers de helft van de sportieve Audi's op één of andere manier geëlektrificeerd zijn. In 2026, over 5 jaar dus, moet dat al 80% zijn. En in 2030 tenslotte zal er geen enkele Audi RS de fabriek verlaten die niet op de een of andere manier voorzien is van een elektromotor.