De Volkswagen ID.4 is de volgende stap

Na de ID.3 gaat Volkswagen een stapje verder in haar elektrische toekomst met deze ID.4, een middelgrote SUV. Het zou ons niet verbazen moest die populairder worden dan zijn kleinere broertje.

Volkswagen id4 dashboard

Elektrisch, een SUV die qua afmetingen net iets groter dan de vandaag populaire Tiguan. Dan speel je in de juiste categorie. Bovendien krijgt de ID.4 een strak design en de meest courante connectiviteitsoplossingen, net wat de mensen vandaag willen.

Visueel zien we ook duidelijk de link met de eerder uitgebrachte ID.3. Dat gebeurt dat door de lichtstrip tussen de koplampen en de achterlichten natuurlijk, maar ook door het lijnenspel. Daar blijft het niet bij, want ook vanbinnen neemt de ID.4 heel wat elementen over uit zijn kleinere broertje, inclusief de “Hey ID” spraakbediening.

Volkswagen id4 back

Starten met achterwielaandrijving

Ook de achterwielaandrijving neemt de ID.4 over van de elektrische hatchback, toch opvallend aangezien het jaren geleden is dat VW nog zo'n auto's bouwde. Wie liever vierwielaandrijving wil, zal even moeten wachten. Pas in de loop van 2021 wordt het gamma van de ID.4 aangevuld met varianten met twee motoren – eentje op de voor- en een andere op de achteras.

Keuzestress

Je hebt twee keuzes qua batterij, die elk aan twee vermogensvarianten gekoppeld zijn. Kies je voor de kleinste accu, eentje van 52 kWh, dan kan je opteren voor een krachtbron van 148 pk of eentje van 170 pk. Wie de grootste batterij, 77 kWh, in z'n ID.4 legt, heeft recht op meer vermogen. Daar ligt de keuze immers tussen 175 en 204 pk. Met die laatste motor zou de elektrische SUV trouwens zowat 520 km ver geraken op één batterijlading.

De ID.4 zou tegen het einde van het jaar bij de dealers staan. Belgische prijzen zijn nog niet bekend, maar in Duitsland heb je een ID.4 1st edition vanaf 49.950 euro.