Deze elektrische wagen kan draadloos opladen

Genesis wil deze GV60 graag in Europa lanceren. Een nieuw merk dat meteen wil uitpakken met vernieuwende technologie.

Genesis GV60

Genesis is het luxemerk van de groep Kia-Hyundai dat reeds actief is in Azië en de Verenigde Staten. Onderhuids heeft deze GV60 dan ook heel wat gemeen met de Kia EV6 en de Hyundai Ioniq 5. Ook de cijfertjes zijn dan ook gelijkaardig. Hou rekening met de keuze uit een 58- of een 74-kWh accu en een actieradius van maximaal 500 kilometer, ongeveer. Vooraan doen de lichtblokken ook wat Hyundai aan, maar zijn achterwerk is duidelijk anders, met een lichte coupélijn. Bovendien gaat deze Koreaan de Audi e-tron en Honda e achterna door ook voor cameraspiegels te opteren. In de hoeken van het interieur vind je dan ook een schermpje waar je de beelden van die spiegels mee kan zien.

Tot slot zou dit model - in tegenstelling tot de Ioniq 5 en de EV6 - inductief moeten kunnen laden. Inductief laden is in feite niks meer dan draadloos opladen. Vergelijkbaar met het draadloos opladen van een smartphone. Bij deze vorm van opladen kan een elektrische auto worden geladen zonder tussenkomst van kabels of een laadpunt. Er vind energieoverdracht plaats via een magnetisch veld. Er bestaan plannen om ook straten met deze technologie uit te rusten, zodat EV’s al rijdende kunnen opladen.

Genesis GV60

Inductief laden?

Green Car Reports meldt dat de GV60 deze functie vermoedelijk zal krijgen via een bedrijf genaamd WiTricity, dat eerder met Hyundai heeft samengewerkt. WiTricity beweert dat haar technologie een voertuig inductief kan opladen tot 11kW.

Het enige probleem is dat de technologie waarschijnlijk niet op alle markten gemakkelijk verkrijgbaar zal zijn. In de eerste fase van de uitrol zal de technologie naar verwachting alleen op de Koreaanse markt beschikbaar zijn.