Febiac: elektrificatie bijna voor 90% op conto bedrijfswagens

Sectorfederatie Febiac maakt de balans op van de eerste zes maanden van 2021. Zoals we reeds meldden is de cumul tijdens de eerste jaarhelft positief maar zorgen problemen met de leveringen van halfgeleiders en het ontbreken van een autosalon nog steeds voor een vertragend effect. Toch zijn er ook positieve trends.

elektrisch

Febiac: “Zoals we ook na het eerste trimester al vaststelden, heeft het marktaandeel van de benzinemotoren zich in het tweede trimester gestabiliseerd rond 53,9%, tegenover 51,8% in 2020. Dieselmotoren zagen hun marktaandeel verder inkrimpen: 32,9% in 2020, 26,9% in het eerste trimester van 2021 en 25,6% in het tweede semester.”

Plug-ins aan de macht

“Het motortype dat het best presteerde in het eerste semester is dat van de oplaadbare hybrides, die hun marktaandeel zagen stijgen van 7,3% in 2020 tot 11,2% over de eerste zes maanden van 2021. Niet-oplaadbare hybridemotoren wonnen van hun kant 1% en brengen het totale marktaandeel van de hybridemotoren op 15,8%. De zuiver elektrische motoren gingen er heel licht op vooruit met een marktaandeel van 3,9% tegenover 3,5% in 2020. Daarmee blijft het marktaandeel van de geëlektrificeerde motoren net onder de symbolische kaap van de 20%. Een historisch niveau in België.

Van de 9.097 elektrische voertuigen die dit jaar in België werden ingeschreven, staat 85,9% op naam van ondernemingen, tegenover 12,4% op naam van particulieren en 1,7% op naam van zelfstandigen. Diezelfde vaststelling geldt voor de oplaadbare hybridewagens, waar de 26.078 inschrijvingen als volgt zijn verdeeld: 87,5% voor ondernemingen, 10,4% voor particulieren en 2,1% voor zelfstandigen. Bij de niet-oplaadbare hybridewagens zien we net het tegenovergestelde fenomeen: de 10.691 wagens werden grotendeels ingeschreven door particulieren (54%), tegenover 42,9% voor de ondernemingen en 3,1% voor zelfstandigen”.