Hebben chauffeurs van elektrische auto's vaker ongevallen?

Volgens de Nederlandse verzekeraar Voogd & Voogd Verzekeringen lopen elektrische auto's tot twee keer vaker schade op dan andere wagens. Opvallend nieuws, maar we moeten de feiten wel met een flinke korrel zout nemen.

Renault Zoe

Eens in de vier jaar schade

Uit de ongevalcijfers van een Nederlandse verzekeringsmaatschappij blijkt dat elektrische auto’s eens in de vier jaar schade rijden. Een cijfer dat dubbel zo hoog ligt als bij wagens met een klassieke verbrandingsmotor. Een ander opzienbarend feit: het zijn het vooral de grotere, duurdere modellen (zoals de Model X en S, maar ook de Audi e-tron of de Jaguar I-Pace) waarvoor een schadeclaim wordt ingediend. Deze modellen zijn zij 40%vaker betrokken bij ongevallen dan gemiddeld. Ter vergelijking, en alvast een eerste nuance van onze titel: bij kleine EV’s (Renault ZOE, Nissan LEAF) ligt de kans op een ongeval statistisch gezien juist 10 procent onder het gemiddelde.

Polestar 2

Verzachtende omstandigheden

Bovendien zijn er nog een aantal verzachtende omstandigheden: elektrische rijders zijn veelal bedrijfswagenbestuurders. Die zijn over het algemeen vaker onderweg de gemiddelde automobilist, wat natuurlijk ook hun kans op een ongeval doet stijgen. Bovendien zijn elektrische wagens vaak krachtig en dat zorgt voor een aanpassingsperiode voor wie overstapt van een braaf dieseltje, meteen ook de reden waarom vooral de krachtige EV's zo'n hoge cijfers scoren.