Jeep Wrangler Magneto is elektrische toekomstmuziek

Op enkele plug-in hybrides na, is er van elektrificatie niet veel sprake in de Jeepfamilie. Deze Wrangler Magneto is alvast een intentieverklaring naar de toekomst toe.

Jeep Wrangler Magneto

Jaarlijks toont Jeep enkele nieuwe concept cars naar aanleiding van de Easter Safari in Moab, in de Amerikaanse staat Utah. Dit jaar is daar voor het eerst ook een elektrische wagen bij: de Wrangler Magneto.

Onderhuids is die volledig gelijk aan de gewone Wrangler, zij het dat de hele aandrijflijn eruit werd genomen. In de plaats komt een 285 pk (370 Nm koppel) sterke elektromotor te liggen. Ook vier batterijen maken hun opwachting, samen 70 kWh groot. Al toont het feit dat de batterijen op vier verschillende plaatsen zitten dat de Wrangler allerminst gebouwd is om door het leven te gaan als EV. Het zal met andere woorden waarschijnlijk bij deze conceptversie blijven.

Jeep Wrangler Magneto

Pure offroader

Opvallend aan deze Wrangler Magneto is dat hij via een versnellingsbak met zes verhoudingen zijn vermogen naar de vier wielen stuurt, daar waar de meeste EV's slechts één versnelling hebben. Het zal de offroadkwaliteiten van de Wrangler alvast ten goede komen, maar efficiënter wordt hij er niet op. Regeneratief remmen - en zo de motor opladen - is op die manier immers haast onmogelijk. Als het al tot een productieversie komt, zal deze technologie dan ook waarschijnlijk geschrapt worden.

Voorts onderscheidt deze elektrische Wrangler zich van de benzine- en dieselversies door zijn kleurenschema, specifieke lichtsignatuur en nieuwe bumpers. Bovendien staat hij vijf centimeter hoger van de grond. Zoals we al zeiden, zal het waarschijnlijk niet tot een productieversie komen, maar later dit jaar verschijnt er wel een plug-in hybride Jeep Wrangler in ons land. Die is maar liefst 370 pk sterk en zal tot 40 km volledig elektrisch kunnen rijden op één batterijlading.