Populair in HLN Mobiliteit
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
PREMIUM
Je fiets wassen met de hogedrukreiniger kan honderden euro aan schade veroorzaken. Onze expert legt uit hoe je dit kan voorkomen
Een propere fiets rijdt beter, maar poetsen is niet altijd een pretje. Gelukkig maken hogedrukreinigers het leven makkelijker. Tegenwoordig heb je ze in alle verschillende formaten en prijsklassen, maar dat maakt het niet eenvoudig om het juiste apparaat te kiezen. En vergeet ook niet dat verkeerd gebruik kan leiden tot kostelijke beschadigingen van jouw rijwiel. Onze fietsexpert Arno Jaspers vertelt je alle do’s en don’ts van het poetsen met een hogedrukreiniger. -
Independer
Autosleutel gestolen of verloren? Deze kosten dekt je verzekering (niet)
Verliezen is menselijk. Stel dat je op weg naar je auto in de parkeergarage plots merkt dat je je sleutel kwijt bent. Wat moet je dan doen ? En helpt je verzekeraar je bij het vergoeden van de kosten? Independer.be geeft raad. -
Waarom werkt cruisecontrol niet bij lage snelheid?
Nu je in steeds meer stadsgebieden niet meer dan 30 km/u mag rijden, lijkt het verleidelijk om ook daar cruisecontrol te gebruiken. Zeker de adaptieve cruisecontrol die automatisch gas geeft, remt én afstand houdt kan het autorijden er veel gemakkelijker maken. Maar niet alle auto's laten toe om de functie aan zo’n lage snelheid te gebruiken. Auto-expert Niek Schenk legt uit hoe dat komt.
-
17
Criminelen frauderen met QR-codes: “Klanten tot 300 euro kwijt”
-
PREMIUM63
Nu het geld voor Vlaamse premies voor elektrische wagens al op is: dit is wat je moet weten
Het jaar is nog niet halfweg en de bodem van de subsidiepot voor de veelbesproken premie van de Vlaamse overheid voor elektrische wagens is al in zicht. Wat nu? Krijgt elke koper zeker z’n geld? Waar gaat de Vlaamse regering extra geld vinden? Wat met de regeling na de verkiezingen? Koop je best nog snel een elektrische wagen of kijk je beter de kat uit de boom? “Als dat geld er nu niet komt, zal dat voor veel rechtszaken tegen de overheid zorgen.” -
Waarom morgen de gevaarlijkste dag van het jaar is op de weg in België en Duitsland
In Duitsland en België is Hemelvaartsdag de gevaarlijkste dag in het verkeer, zo bleek eerder uit ongevallenanalyses. Waarom deze specifieke dag? -
PREMIUM
Nieuwe Renault zadelt tientallen Vlamingen op met motorproblemen. Wat is er aan de hand? “Van auto van 45.000 euro verwacht ik toch meer”
-
25
‘Lelijk’, ‘futuristisch of ‘een tank’: eerste Belgische Cybertruck van Tesla zorgt voor discussie
-
PREMIUM31
“Meer dan genoeg bereik voor woon-werkverkeer”: MediaMarkt verkoopt e-step die 70 km/u haalt, maar mag dat wel?
“Je haalt snelheden tot maar liefst 70 km/u op de openbare weg.” Een advertentie van MediaMarkt voor een elektrische step doet wenkbrauwen fronsen. Met zo’n exemplaar lijkt je woon-werkrit misschien een fluitje van een cent, maar verantwoord lijkt die snelheid niet meteen op twee kleine wieltjes. Is zo’n racemonster wel toegelaten op de weg, zoals elektroketen MediaMarkt beweert? Mag dat zomaar verkocht? En wat riskeer je als je in overtreding bent met zo’n supersnelle step? -
Voorziene budget voor premie elektrische wagens is al op
Het budget voor de premie voor een elektrische wagen zal niet volstaan. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V) opvroeg. -
PREMIUM
Ander merk, maar dezelfde auto. Wat zit daarachter en hoe maak je dan de juiste keuze? “Je wordt misleid”
Je denkt dat je een Opel koopt, maar eigenlijk is het een Peugeot. Je kiest een Volkswagen, maar voor een Seat - die krek dezelfde auto is - had je minder betaald. Steeds meer modellen van een verschillend merk zijn in feite dezelfde auto. Ook Chinese makers van elektrische auto’s passen deze formule toe. HLN-autospecialist Joost Bolle legt uit wat daarachter zit, hoe je dan de juiste keuze maakt en waarom je wordt misleid: “Er wordt enkel een ander logo op de wagen geplakt.” -
Waarom er steeds minder dode vliegen op je voorruit zitten
Nog niet zo lang geleden had de voorkant van elke auto veel weg van een kerkhof voor vliegen, muggen of andere vliegende insecten. De laatste jaren lijkt dat veel minder het geval. Maar is dat ook zo? En zo ja, hoe komt dat?
Fietsen
-
PREMIUM
“Een speedpedelec brengt geld op, terwijl een auto enkel geld kost”: zoveel wint Carlos (42) door een e-bike te leasen
-
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
-
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
-
PREMIUM
Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?
-
PREMIUM
“Een speedpedelec brengt geld op, terwijl een auto enkel geld kost”: zoveel wint Carlos (42) door een e-bike te leasen
Vijf jaar geleden leaste Carlos Cerrens (42) zijn eerste fiets via het werk. Vanaf dag één raakte hij verslingerd aan deze manier van woon-werkverkeer. “Uiteindelijk nam ik die fiets over voor 900 euro en verkocht hem tweedehands voor 2.000 euro”, vertelt hij. Maar dat is niet het enige (financiële) voordeel dat fietsen naar het werk hem al heeft opgeleverd. Carlos schetst hoeveel zijn huidige e-bike hem kost én opbrengt. -
Independer
Krassen na het wassen of de carwash: wie draait op voor de herstelkosten van je wagen?
De guurste periode van het jaar is voorbij. Tijd dus om wat vaker richting de carwash te rijden, zodat jij en je vierwieler optimaal kunnen genieten van het lenteweer. Maar wat als de lak van je voertuig beschadigd raakt tijdens een wasbeurt door je eigen onvoorzichtigheid? En wat bij een fout in de carwash? Independer.be geeft advies. -
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
-
PREMIUM
18 euro per maand voor zetelverwarming: betalen we straks abonnementskosten voor de opties in onze wagen?
-
‘XPeng’ en ‘Geely’ spreek je anders uit dan je denkt: zo klinken namen van opkomende Chinese automerken echt
Bijna elke maand komt er wel een nieuw automerk bij op de markt. En het zijn vooral Chinese fabrikanten die op stormachtige wijze voet aan de grond proberen te krijgen in Europa. Een korte cursus Chinese merknamen. -
Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is
Verkeersinstituut Vias wil dat de technische marges bij flitscontroles krapper worden. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. Wie vandaag met een snelheid van minstens 129 km/uur een flitscamera of een trajectcontrole passeert, krijgt gegarandeerd een boete. Maar met hoeveel komt dit overeen op de kilometerteller van je auto? Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO legt het helder uit. -
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
De Duitse autobouwers Mercedes-Benz en Volkswagen zagen de verkoopcijfers van hun auto’s - en daarmee ook de winst - flink dalen in de eerste drie maanden van het jaar. Dat komt onder andere door de “matige vraag” naar elektrische auto’s volgens Mercedes. “Zoals verwacht begint het jaar traag”, zegt financieel topman Arno Antlitz van Volkswagen.
-
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
186
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem.