Mercedes EQXX wil de zuinigste EV zijn

Mercedes haalde gisteren het doek van de Vision EQXX, een conceptwagen die waarschijnlijk ooit in productie zal gaan en vooral records wil breken op vlak van zuinigheid.

Mercedes EQXX

Ken je de Volkswagen XL1 nog? Dit revolutionaire studiemodel van VW had een verbruik van slechts 1 liter diesel per 100 km, onder meer dankzij een uiterst aerodynamische vorm. Wel, deze Mercedes EQXX wil de XL1 van de EV's zijn, want hij wil zowat 10 kWh elektriciteit per 100 km verbruiken. Ter vergelijking: kleine stads-EV's zitten rond zowat 15 kWh, grotere modellen gaan vaak over de 20.

Om dat te doen, is aerodynamica natuurlijk heel belangrijk. Het is niet voor niets dat de EQXX qua vorm gelijkenissen vertoont met de eerder genoemde VW, al zien we qua lichtsignatuur ook gelijkenissen met een andere revolutionaire EV, de Kia EV6. Hoe dan ook, we hadden het over de aerodynamica van de EQXX: het model heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,17. Dat is nog 0,3 punten minder dan de Mercedes EQS, tot op heden de gladste auto ter wereld! Maar ook zijn banden met extreem lage rolweerstand en verbeterde aerodynamische geometrie zorgen, in combinatie met lichtgewicht magnesium velgen, voor een grotere actieradius.

Mercedes EQXX

1.000 km autonomie

Ook het gewicht van de Mercedes EQXX werd onder de loep genomen. Je kan immers extra actieradius creëren door de batterij groter te maken, maar daardoor wordt de wagen ook zwaarder en gaat de autonomie net achteruit. Om deze visieuze cirkel te doorbreken, houdt de EQXX het op een (nog altijd forse) 1.750 kilo, wat wel 40% lichter is dan de (weliswaar grotere) EQS, met de batterijen als grootste winstpunt. Het accupakket van de EQXX slaat bijna 100 kWh energie op met 50% minder volume en 30% minder gewicht dan dat van de EQS. In ieder geval: het lichtere gewicht en de betere aerodynamica moeten ervoor zorgen dat dit model zo'n 1.000 km kan afleggen met een volle batterij.

Of de EQXX ooit het productiestatium zal bereiken? Het is in ieder geval een rijdend prototype. Het model ligt ook op een platform dat Mercedes binnenkort voor haar EV's wil gebruiken (MB.EA). De kans is dus reëel dat we deze wagen binnenkort op de weg zullen zien. In iets andere vorm misschien. Of dat de hyperefficiënte aandrijftechnologie gebruikt zal worden voor toekomstige stekkerwagens van het merk met de ster.

Foto's Mercedes-Benz Vision EQXX