Porsche Taycan haalt 911 in qua verkoopaantal

Wie Porsche zegt, zegt 911. De beroemde elfer mag dan wel de wagen met de langst lopende carrière zijn bij Porsche, maar hij is zeker niet het meest verkochte model. De Macan en Cayenne staken hem al voorbij, binnenkort doet ook de Taycan dat.

Porsche Taycan

Gesteund door de steeds groter wordende populariteit van elektrische auto's, is de Porsche Taycan uitgegroeid tot een waar verkoopsucces. In het eerste kwartaal van dit jaar wist Porsche er zo'n 9.072 van aan de man te brengen. De 911, de gevestigde waarde binnen het gamma van de Duitse sportwagenconstructeur, doet met 9.133 stuks nauwelijks beter. En dat zijn alle varianten van de elfer samengeteld: van de reguliere 911 over alle speciale edities tot de cabrio en de Targa, daar waar de Taycan maar in een paar batterij- en pk-versies wordt verkocht. De verwachting is dan ook dat de tweede koetswerkvariant van de Taycan, de iets hogere Cross Turismo, ervoor zal zorgen dat ook de Taycan de 911 voorbij steekt in de verkooplijstjes.

911 blijft money maker

Dan kan Porsche beter stoppen met de 911 te bouwen, horen we je zeggen? Toch beter niet, want de 911 is niet alleen heel belangrijk voor het marketingimago van Porsche - zowel als vaandeldrager van de filosofie van het merk als in de racerij - maar Porsche maakt ook nog altijd de meeste winst op haar sportwagen. Dankzij de verschillende speciale edities en exclusieve versies die maar een fractie meer kosten in productie, maar wel aan een flink hogere prijs verkocht worden, dat kan je hier nog even nalezen.

De tweede vraag die je je ongetwijfeld stelt, is of de Taycan op weg is om de populairste Porsche van het moment te worden? Ook hier moeten we negatief antwoorden: de verkoopscijfers van de Macan zijn gewoon te hoog, zeker omdat het model binnen enkele jaren ook nog eens een elektrische variant krijgt, die waarschijnlijk minstens even populair zal zijn als de Taycan.