Staat deze Porsche aan de wieg van een nieuw elektrisch racekampioenschap?

Wie elektrisch wil racen, kan in de Formula E terecht voor de eenzitters. Maar een kampioenschap voor GT-wagens bestaat niet echt. Porsche wil daar met deze Mission R graag verandering in brengen.

Porsche Mission R

Deze Porsche Mission R, zojuist onthuld op de IAA, is een studiemodel voor een toekomstige klantenracer van het merk. De Porsche supercup binnenkort elektrisch? Het zou zomaar eens kunnen...

De prestaties zijn in ieder geval impressionant. Deze Mission R zou de 911 GT3 Cup ronde na ronde kunnen bijhouden, volgens de Duitse autobouwer. Standaard beschikt de wagen over vierwielaandrijving en 680 pk. In kwalificatiemodus kan dat echter stijgen tot een duizelingwekkende 1.088 paarden! De sprint naar 100 km/u legt hij daardoor af in 2,5 seconden, de topsnelheid ligt op maar liefst 300 km/u!  Door de koeling van de motor en de grote energierecuperatie is de wagen er volgens Porsche trouwens toe in staat om vrij constante rondetijden te rijden, daar waar bij andere EV's er al eens wat paardjes durven te gaan lopen wanneer de motor te warm wordt.

De Mission R is hoofdzakelijk vervaardigd uit met natuurlijke vezels versterkte kunststof en heeft een onderliggende structuur van koolstofvezelcomposiet. Een vernieuwend concept, waarvoor Porsche de mosterd haalde in... de landbouw! Inderdaad, verrassend, maar het zou de Mission R wel lichter en sterker maken. Binnen in de Mission R vinden we verschillende displays, touchscreens en camera’s die de functie van traditionele spiegels overnemen. Ook kunnen ze live streamen naar ontvangers buiten de auto. Wanneer ze dat voor het eerst in het echt zullen doen? Dat is nog niet duidelijk, want Porsche heeft nog niet meteen productieplannen voor dit studiemodel.

Foto's Porsche Mission R