Volvo onthult tweede variant van de XC40

Net als de technologisch vergelijkbare Polestar 2 breidt Volvo het gamma van de XC40 naar beneden uit. Al volgt de Zweedse constructeur niet helemaal dezelfde weg als haar volledig elektrisch zustermerk...

Volvo XC40

Net als de Polestar 2 kiest Volvo er immers voor om één elektromotor - met name de achterste - uit zijn wagen te halen. Maar in tegenstelling tot Polestar is de rest van de uitwerking iets anders. Dat merk koppelt die voorwielaangedreven wagen immers ofwel aan de originele batterij van 78 kWh ofwel (in 7 pk afgezwakte vorm) aan een accu van 64 kWh. Volvo kiest ervoor om de motor aan maximaal vermogen te laten draaien, namelijk 231 pk, maar dan gekoppeld aan een accupakket van 69 kWh. De lichtere architectuur van het geheel compenseert de kleinere batterij, waardoor deze XC40 net als de 408 pk sterke vierwielaangedreven variant zowat 400 km kan afleggen. De batterij laadt via een snellaadsysteem in ongeveer 32 minuten tijd van 10% tot 80% van haar vermogen.

“Met de aanvulling van een XC40 Recharge met één motor maken we ons zuiver elektrisch assortiment nog aantrekkelijker”, aldus Henrik Green, Chief Technology Officer. “Klanten kunnen nu kiezen uit twee verschillende varianten van de XC40 Recharge, naast de onlangs gelanceerde Volvo C40 Recharge.” De prijs van deze minder krachtige variant zam ook lager liggen dan die van de eerste XC40, een voorwielaangedreven XC40 parkeer je immers al op je oprit vanaf 46.400 euro.

Made in Belgium

“Na het succes van de XC40 en de XC40 Recharge kijken we uit naar deze nieuwe aanvulling op ons assortiment XC40’s en volledig elektrische wagens”, aldus Lex Kerssemakers, hoofd van Global Commercial Operations. “We verwachten dat deze nieuwe variant erg populair zal zijn in veel van onze belangrijke markten omdat we steeds meer mensen de overstap zien maken naar zuiver elektrische wagens, en we zorgen ervoor dat klanten de modellen overal kunnen bestellen waar ze maar willen.”

De nieuwe XC40 Recharge met één motor gaat dit najaar in productie en zal voor de Europese markt worden gebouwd in de productievestiging van Volvo Cars in het Belgische Gent.