Waarom elektrische wagens speciale autobanden krijgen

Voor haast elk bestuurdersprofiel of elke omstandigheid kan je speciale autobanden op je auto laten monteren. Ook voor EV-rijders is er speciaal rubber. Waarom?

Tesla driving

Gewicht en vermogen

Twee factoren zorgen er voor dat de banden van elektrische wagens (EV’s) veel sneller slijten dan die van hun tegenhangers met een traditionele verbrandingsmotor. Enerzijds hebben EV’s batterijen aan boord en dat maakt hen zwaar. Anderzijds biedt de elektrische motor van een stekkerwagen meteen vol vermogen van zodra je het “gaspedaal” (puristen verkiezen het woord “energiepedaal”) indrukt. Dat is niet het geval bij verbrandingsmotoren, die eerst toeren moeten maken. Die twee factoren maken dat EV’s agressief omgaan met hun banden en dat ze dus sneller verslijten. Tot 30% zelfs, volgens sommige onderzoeken.

Volvo XC40

Speciaal rubber

Duidelijke cijfers, die heel wat bandenfabrikanten ertoe bewogen om speciale banden voor EV’s te maken. De belangrijkste aanpassing is het gebruiken van een andere rubbersoort, zodat de band beter bestand is tegen het snelle optrekken. Verder moet de zijwand van de band verstevigd worden om op die manier het hogere gewicht te dragen. Ook de rolweerstand, de wrijving met het asfalt zeg maar, werd onder de loep genomen. Hoe minder wrijving, hoe minder energie het de wagen kost om vooruit te rijden en dat is natuurlijk gunstig voor het rijbereik. Dankzij al hun specifieke technische eigenschappen kunnen EV-banden de autonomie met 5 tot 10% doen toenemen. Sommige bandenfabrikanten claimen zelfs meer.

Speciale banden voor de stilte

Tot slot werkten de fabrikanten aan een eigenschap die bij gewone banden niet zo belangrijk is. Waar het geluid van de banden bij andere wagens vaak wordt overstemd door dat van de motor, is dat bij elektrische wagens niet het geval. Een zo stil mogelijke band is dan ook cruciaal. Om het rolgeluid van de banden te beperken, worden de afzonderlijke blok- en groefgroottes opnieuw ontworpen om het best mogelijke compromis te sluiten.

Slijtage, rijbereik en stilte zijn met andere woorden de sleutelfactoren waarom bandenfabrikanten speciaal rubber maken voor elektrische wagens. Maar vergeet niet: net zoals bij auto’s met verbrandingsmotoren bepaalt ook hier de rechtervoet in hoge mate de slijtage van de banden. Wie zijn Tesla regelmatig in Ludicrous Mode zet (waardoor de wagen pijlsnel accelereert), zal zelfs met specifieke EV-banden zeer regelmatig de bandencentrale moeten bezoeken.