Alfa Romeo lanceert elk jaar een nieuwe wagen

Alfa Romeo heeft het de laatste jaren erg moeilijk. Haar laatste nieuwe model, de Stelvio, werd vijf jaar geleden gelanceerd en de Giulia heeft het moeilijk in de strijd tegen de Duitse premiummerken. Relanceplannen lagen al vaak op tafel, maar nu lijkt er echt schot in de zaak te komen.

Alfa Romeo Giulia

Door de samensmelting van FCA, het moederhuis van Alfa Romeo, en PSA tot Stellantis komt Jean-Philippe Imparato immers aan het hoofd van het merk. Imparato verdiende eerder al zijn strepen bij Peugeot en wil nu hetzelfde doen bij het Italiaanse merk met het rijke verleden. Een uitgebreid gamma is daarbij cruciaal, vooral met (plug-in)hybride en elektrische oplossingen, want die heeft Alfa vandaag de dag nog niet in huis.

Eerste wapenfeit wordt dan ook de Alfa Romeo Tonale (zie foto hieronder) waar al lange tijd sprake van is. De SUV, een maatje kleiner dan de Stelvio, krijgt een plug-in hybride aandrijflijn die vertraging opliep omdat Imparato niet helemaal tevreden was met de krachtbron. Terug naar de tekentafel dus, met het finale resultaat dat volgend jaar getoond wordt. Een jaar later volgt nog een SUV, weliswaar een maatje kleiner en op maat van de stad. In 2024 komt dan de vervanger van de Giulietta en waarschijnlijk de opvolgers van Giulia en Stelvio, die het Giorgio-platform van de Italianen zal inruilen voor de nieuwe platforms van de Stellantis-groep. Of deze modellen elektrisch dan wel plug-in hybride zullen zijn, is niet duidelijk. Wel maakte Alfa al eerder bekend dat het in 2027 overschakelt naar een volledig elektrische line-up.

Tot slot geven we nog mee dat het gerucht de ronde doet dat Alfa enkele bekende naamplaatjes van onder het stof zou halen, zoals Stellantisgenoten Opel (met de Manta) en Lancia (met de Delta) ook al van plan zijn. Het zou onder meer over de benaming "GTV" gaan.

Alfa Romeo Tonale