Discrete facelift voor de Seat Ibiza

De Seat Ibiza gaat al een aantal jaar mee. Hoog tijd dus om eens langs te gaan bij de plastische chirurg. Al had die niet echt veel werk aan de Spaanse stadswagen.

Seat Ibiza

Inderdaad, buiten zie je nauwelijks verschil met de vorige Ibiza. Al hoefde dat ook niet echt, want de kleine Spanjaard ziet er nog altijd behoorlijk bijdetijds uit. Het nieuwe lettertype waarmee "Ibiza" op z'n poep wordt geschreven, is zowat de opvallendste nieuwigheid. Verder komt er ook een nieuw setje lichtmetalen velgen en krijgen we ook LED-verlichting voor alle lichtunits. 

Binnenin wel heel wat nieuws, met een (afhankelijk van de versie) 8,25 inch of 9,2 inch groot touchscreen dat niet langer in de boordplank is verwerkt, maar boven het dashboard 'zweeft'. Connectiviteit is mogelijk via Apple Carplay of Android Auto en er is zelfs spraakbediening. Die activeer je niet met een simpele "Hey Seat", maar door in je beste Spaans "Hola, Hola" te zeggen. Het is eens wat anders. Op veiligheidsvlak zijn er tegenwoordig Travel Assist, Lane Assist en optioneel ook grootlichtassistent te vinden op de nieuwe Ibiza.

 

Seat Ibiza interieur

Geen diesel

Ook opvallend: je kan geen dieselmotor kiezen. Seat levert de Ibiza enkel als benzine (80, 95, 110 of 150 pk). Ook in CNG lijkt Seat nog te geloven, daar kan je kiezen voor een 95 pk sterke éénliter. Alle motoren zijn trouwens driecilinders. Vanaf september wordt het model bij de dealers verwacht.