Dit is de nieuwe Ford Ranger

We zeiden het al in onze test van vorige week: de Ford Ranger krijgt binnenkort een nieuw gezicht... en een nieuwe topmotor!

Ford Ranger

Voor het eerst kan je de Ranger immers bestellen met een V6 turbodiesel. Naast deze krachtbron kan je ook voor een viercilinder opteren, met één of twee turbo's. Over het vermogen van deze motoren communiceert Ford wanneer de lancering van de nieuwe Ranger dichterbij komt. De orderboeken voor Europa gaan immers pas eind volgend jaar open, met de eerste leveringen begin 2023.

De nieuwe Ranger herken je uiteraard aan zijn nieuwe, grotere grille. Deze wordt geflankeerd door C-vormige ledkoplampen, terwijl de wielkasten wat forser zijn. De ingenieurs hebben de voorwielen 50 mm naar voren geschoven voor een betere oprijhoek en een betere veeruitslag op het terrein, die allebei de offroad-ervaring ten goede komen, terwijl de algemene lengte en breedte van de kloeke pick-up met zo'n 5 centimeter toeneemt.

Ford Ranger

Offroader

En nu we het toch over zijn offroadcapaciteiten hebben: klanten krijgen de keuze tussen twee vierwielaandrijvingen: een elektronisch ‘shift-on-the-fly’-systeem of een geavanceerde nieuwe permanente vierwielaandrijving.

Vanbinnen krijgen we dan weer een rechtopstaand scherm, gelukkig met ook wat fysieke knoppen, waarmee je het infotainment bedient. Het is 10,1” of 12" groot en je gebruikt het onder meer ook om de verschillende rijmodi van de pick-up te selecteren. Bovendien gaf Ford de afwerkingskwaliteit een boost, met nieuwe, zachtere materialen. De Ranger, die 45% van de markt in ons land heeft, was altijd al populair door zijn combinatie van on- en offroadvaardigheden, het Blauwe Ovaal wil duidelijk deze weg verder bewandelen. Tot slot geven we nog even mee dat door de samenwerking tussen Ford en Volkswagen op het vlak van nutsvoertuigen deze nieuwe Ranger ook aan de basis zal liggen van de nieuwe Amarok, zoals dat de VW Caddy ook de basis vormt van de nieuwe Ford Tourneo.

Foto's Ford Ranger