Dit zijn de blikvangers op het IAA van München (deel 1)

Eindelijk zijn autosalons terug in Europa! Het salon van München, de opvolger van dat van Frankfurt, is het eerste dat doorgaat sinds de uitbraak van de pandemie. Niet alle constructeurs tekenen present in Beieren, maar toch vallen er heel wat primeurs te bespeuren. Deze modellen moet je gezien hebben.

Mercedes EQE

Mercedes EQE

Mercedes hield al aan de vooravond van het salon een feestje waarop het haar nieuwe modellen voorstelde, met de EQE als grootste blikvanger. De elektrische versie van de E-Klasse pakt uit met een accupakket van 90 kWh. Dat stelt de grote middenklasser in staat om een afstand van maximaal 545 km tot 660 km af te leggen. Binnenin zien we het fabelachtige interieur, met gigantisch doorlopend scherm, van de EQS terugkeren. Met de EQE zit Mercedes al aan haar 6e elektrische model, na onder meer de EQC en de EQA. En daar blijft het niet bij, want Mercedes presenteerde aan de vooravond van het salon ook twee conceptversies  van een elektrische G-Klasse en GLS. Alles daarover lees je hier. 

Renault Megane E-tech

Renault Megane E-Tech

Ook de Renault Mégane ontsnapt niet aan de elektrische golf die door de auto-industrie gaat. Het nieuwe model van de middenklasser komt er immers enkel in elektrische vorm en bovendien verandert de Fransman van gedaante, want de hatchback/break wordt nu een SUV. Zowel qua batterij als qua motor heb je twee keuzes; de accu’s hebben een capaciteit van 40 of van 60 kWh, goed voor een rijbereik van respectievelijk 300 en tot 470 km, de motoren zijn goed voor 130 en 218 pk. Wie liever een Mégane met verbrandingsmotor heeft, kan wel nog enige tijd het huidige model bij Renault bestellen.

Dacia Jogger

Dacia Jogger

Zustermerk Dacia komt met een nieuwe monovolume, al is het een oude bekende. De Dacia Jogger borduurt immers voort op de fundamenten van de Logan MCV. Hij is met andere woorden de breakversie van de Logan of een uitgerokken Sandero, het is maar wat je verkiest. Die laatste bestond trouwens in zijn eerste generatie ook als zevenzitter, de tweede generatie liet dat vallen.

De Jogger komt eerst met TCe 110-benzinemotor komt, goed voor 110 pk. Daarnaast biedt Dacia nog een LPG-versie (liquefied petroleum gas, een mengsel van aardgas en aardolie, red.) aan met 100 pk. De LPG-tank van 40 liter wordt in dit model gecombineerd met een benzinetank van 50 liter. Dat zorgt voor genoeg jus in de benen om meer dan 1.000 km ver te Joggen, aldus Dacia. In 2023 volgt dan een zelfopladende hybride versie.

Audi Grand Sphere

Audi Grand Sphere

Audi toont dan weer zijn idee van de toekomst met onder meer deze Grand Sphere conceptwagen. Deze wagen kan autonoom rijden. De auto is elektrische luxeberline die zijn inspiratie haalt van een eersteklasplaats op een vliegtuig. Hij kan autonoom rijden op niveau 4, wat wil zeggen dat de bestuurder enkel in bepaalde situaties zelf nog achter het stuur zal kruipen. Omwille van die reden is het stuur nog aanwezig, maar het kan verdwijnen in het dashboard indien nodig. Deze wagen blijft voorlopig nog bij een studiemodel, hij zal niet meteen in productie gaan. 

P90434196_highRes_bmw-i-vision-circula

BMW I VISION Circular Concept

Automerken zijn steeds meer bezig met hun ecologische voetafdruk en niet alleen die van hun motoren. BMW toont alvast een conceptmodel dat voor honderd procent is opgetrokken uit gerecycleerde of hernieuwbare materialen. Het Duitse merk ziet 2040 als kantelpunt waarop dit soort wagens in productie zal gaan, uiteraard met een elektrische motor.

Porsche Mission R

Porsche Mission R

Afsluiten doen we met de Porsche Mission R, een volledig elektrische racewagen. Alles over dit model kan je hier lezen.