Is het een break? Is het een SUV? Het is de Citroën C5 X!

Volgens Citroën is de klassieke break niet ten dode opgeschreven. De Fransen komen met een nieuw model... met de gekende twist van het merk.

Citroën C5 X

Met een lengte van 4 meter 81 is de C5 X een kloeke break, die meteen in het vaarwater van bijvoorbeeld de Mazda6 Wagon komt. Het enige verschil: een grotere bodemvrijheid, hoewel hij met een hoogte van 1.485 mm niet meteen groter is dan z'n concurrenten.

Citroën zet altijd in op een comfortabel onderstel. Daar zorgt in deze C5 X het Advanced Comfort-onderstel met Progressive Hydraulic Cushions wel voor, voor de plug-in versie zitten daar zelfs adaptieve dempers bij. Daarbovenop geeft het merk nog eens de Advanced Comfort Seats standaard mee op de auto, zodat je helemaal zen op pad kan gaan.

Citroën C5 X

Veelzijdig interieur

Om Europese klanten aan te spreken die van veelzijdigheid houden, is de kofferbak van de C5 X ontworpen in de volgens het principe van een break zowel qua afmetingen als zijn exclusieve kenmerken: een royaal laadvolume van 545 liter en tot 1.640 liter met neergeklapte achterbank, met een vlakke vloer, een brede en functionele opening, een lage drempel en rechte wanden. Een oprolbare hoedenplank gekoppeld aan de achterklep, vergemakkelijkt het inladen, terwijl de gemotoriseerde achterklep een handsfree functie heeft, zodat u niet voor verrassingen komt te staan bij het openen of sluiten met volle armen. Het hele passagierscompartiment bevat slim ontworpen opbergruimtes, die zorgvuldig zijn ontworpen om al uw spullen te bewaren, op te bergen of te verbergen. 

Over de motoren zegt Citroën nog niet veel, maar er komen zeker twee benzineversies en een plug-in hybride van 225 pk. Die laatste zou meer dan 50 km kunnen rijden op één acculading.