Hoe veilig zijn deze Chinese en Japanse wagens?

EuroNCAP, de organisatie die alle wagens die in Europa verkocht worden keurt op hun veiligheid, deelde vorige week weer een aantal rapporten uit. Meer bepaald de Chinese Lynk&Co 01 en NIO ES8, de Japanse Subaru Forester en Toyota Mirai werden tegen de muur gelanceerd in de naam van de wetenschap. Ook de Duitse Audi Q4 e-tron werd aan de test onderworpen.

Lynk & Co 01

Lynk & Co 01

Lynk & Co is een merk dat nieuw is in Europa en haar eerste model, de 01, maakt gebruik van de connectie met de Geely-familie om zijn onderstel te delen met de Volvo XC40. De resultaten zijn indrukwekkend.  De hybride/plug-in hybride SUV presteert over de hele lijn goed, maar zijn score van 96 procent voor de bescherming van volwassen inzittenden, inclusief een maximumscore voor zijdelingse botsingen, springt eruit.  Dat, en een volledige set actieve veiligheidsvoorzieningen, helpen hem aan een score van vijf sterren.

Nio ES8

Nio ES8

Een andere Chinese auto die nieuw is in Europa, is de ES8 van NIO. De volledig elektrische 6 of 7-zitter, die eerst in Noorwegen te koop is, levert een mooi visitekaartje af, vooral op het gebied van actieve veiligheid.  Met uitstekende resultaten voor zijn autonoom noodremsysteem en een volledige aanvulling van andere crashvermijdende voorzieningen behaalt de NIO een score van 92 procent voor Safety Assist.

De secretaris-generaal van Euro NCAP, Michiel van Ratingen, verklaarde: "Er is een golf van in China geproduceerde nieuwe energievoertuigen in Europa op gang gekomen met nieuwe modellen die zijn gelanceerd door BYD, XPeng, DFSK, Seres, enz.  Helaas zijn veel van deze voertuigen nog niet zo transparant voor de Europese consument als het om veiligheid gaat.  Lynk & Co en NIO laten echter zien dat "Made in China" niet langer een pejoratieve term is als het gaat om veiligheid. Hier hebben we twee nieuwe auto's, beide van Chinese makelij, die het in onze tests uitstekend doen.  Het is duidelijk dat alle fabrikanten weten dat Euro NCAP hen aan hoge normen zal houden als ze auto's in Europa willen verkopen en het is verheugend dat ze bereid zijn de investering te doen om de beste veiligheidsscores te krijgen."
 

Subaru Outback

Subaru Outback

De geheel nieuwe, maar conventioneel aangedreven Subaru Outback schittert het meest op het gebied van actieve veiligheid met een uitstekende score van 95 procent voor Safety Assist.  Net als de NIO is de auto uitgerust met een systeem dat tekenen van vermoeidheid  rechtstreeks via de oogbewegingen van de bestuurder detecteert en een waarschuwing geeft wanneer een pauze nodig is.  De Subaru en de NIO behoren tot de eerste productieauto's die zijn uitgerust met deze innovatieve technologie, die naar verwachting de komende jaren steeds couranter zal worden.

Toyota Mirai

Toyota Mirai

Toyota's Mirai is een van de eerste auto's die gebruik maakt van een brandstofcel om de elektriciteit te produceren die nodig is om de elektromotor aan te drijven. Met een hogedruktank waarin de waterstof wordt opgeslagen, is veiligheid van het grootste belang en de nieuwste generatie Mirai garandeert dit met een topscore van vijf sterren. Omdat Euro NCAP begrijpt dat sommige consumenten huiverig zijn voor deze technologie, besteedde het extra aandacht aan de veiligheid van de Mirai bij een botsing en na een botsing, maar het feit dat de Mirai wordt aangedreven door waterstof bleek geen invloed te hebben op de inherente veiligheid van de auto.

Audi Q4

Audi Q4 e-tron

Audi's Q4 e-tron presteert even goed als de neven van de VW-groep waarmee hij het alomtegenwoordige MEB-platform deelt.  Net als de VW ID.4 en Škoda Enyaq krijgt de auto een maximumscore van vijf sterren, wat wijst op solide allround prestaties.