Kia Sportage heeft de ideale maten

In een mondiale economie is het moeilijk om voor elk continent de ideale wagen te leveren, laat staan voor ieder land. Toch denkt Kia de code gekraakt te hebben voor Europa met de nieuwe Sportage.

Kia Sportage

Kia bouwt immers naast een "mondiale" versie van de Sportage ook eentje die specifiek op de Europese markt is gericht. Na 28 jaar en 5 generaties zou deze compacte SUV met andere woorden eindelijk helemaal op onze leest geschoeid zijn. Het model debuteert volgende week op het autosaloon van München, maar Kia stuurde vandaag al de eerste beelden de wereld in.

De Europese versie is iets compacter dan de wereldwijde variant, kwestie van om te kunnen met onze nauwe stadscentra. Desondanks zijn de kofferruimte (tot 591  liter, 1.780 liter met de achterbank plat), de hoofdruimte en vooral de ruimte op de achterbank een stukje gegroeid. Kia claimt zelfs dat dit de wagen is met de grootste beenruimte voor de achterste passagiers. En ook het design is best opvallend te noemen, met een grote grille en "boemeranglichten" vooraan en een vrij egale achterpartij waar de kenmerkende doorlopende lichtstrip nog altijd zijn plaats heeft. Visueel verschilt vooral de C-stijl van die van de wereldwijde versie.

Kia Sportage

Lekker buigzaam

Binnenin wil de Europese automobilist volgens Kia vooral connectiviteit en technologie. Het dubbele gebogen scherm van twee keer 12,3 duim is op dat vlak het hart van de wagen. Het krijgt zijn updates "over the air", is altijd verbonden voor online navigatie, online spraakherkenning en agenda-integratie vanaf de smartphone en is uiteraard connecteerbaar met Android Auto en Apple Car Play, maar ook met de eigen Kia Connect App. Bovendien kan je je smartphone inductief opladen, maar ook oldschool via een USB-C of USB-A kabel.

Kia Sportage

Breed motorenpalet

Om de ingewikkelde Europese automarkt het hoofd te bieden, stelt de Kia Sportage - net zoals de Hyundai Tucson waar hij heel wat technologie mee deelt - een uitgebreid motorenpalet voor. Benzinerijders kunnen bijvoorbeeld voor een 1.6 kiezen met 150 of 180 pk, gekoppeld aan een manuele zesbak of een automaat met 7 verhoudingen. Een stapje hoger op de elektrificatieladder vinden we een klassieke, zelfopladende hybride. Deze is 230 pk sterk, door de combinatie van de 1.6 T-GDi van 180 pk met een elektromotor van 44,2 kW (60 pk) die gevoed wordt door een lithium-ionpolymeerbatterij van 1,49 kWh. Nog niet genoeg elektropower? Dan kan je ook voor de plug-in hybride optie kiezen. Die ontwikkelt in totaal 265 pk en kan iets meer dan 50 km zuiver elektrisch rijden dankzij zijn batterij van 13,8 kWh. En er is zelfs aan de dieselrijders gedacht, met een zelfontbrander van 115 of 136 pk, die laatste indien gewenst met mild hybride hulp. Want inderaad, op het Oude Continent is de diesel nog niet helemaal uitgezongen...

De Kia Sportage verschijnt dit najaar bij de dealers. Prijzen zijn nog niet meegedeeld.