Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is belachelijk snelle PHEV

Ook AMG, de sportdivisie van Mercedes, moet aan de klimaatdoelstellingen denken. Maar dat wil niet zeggen dat ze geen ontzettend snelle wagen kunnen ontwerpen...

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

De jongens van AMG blijven hun V8 immers trouw, maar voegen er een 204 pk sterke elektromotor en een oplaadbare batterij aan toe. Deze AMG GT vierdeurs is met andere woorden een plug-in hybride, maar wel eentje met een ronduit ontzagwekkende 843 pk en 1.400 Nm (!!!) koppel.. Daarmee is hij de krachtigste wagen die AMG ooit bouwde! De cijfers zijn dan ook indrukwekkend. Deze straatraket zit al in 2,9 seconden aan de 100 km/u. Ook de sprint van 0-200 km/u is in minder dan 10 seconden gedaan en indrukwekkend te noemen. Topsnelheid? 316 km/u!

Het plug-in gedeelte van de wagen is dan weer iets minder indrukwekkend. Het 6,1 kWh groot batterijtje is er voornamelijk op gericht om de prestaties van de wagen te verbeteren, niet noodzakelijk om volledig elektrisch naar het werk te rijden. In theorie houdt hij het dan ook slechts 12 km vol. Maar wiel maalt daar om wanneer je de ballistische klanken van zijn V8 motor kan combineren met het meteen beschikbare koppel van die elektromotor? Tot slot nog meegeven dat de cellen en de koeling van de batterij speciaal zijn ontwikkeld om zo snel mogelijk de energie af te geven en terug te winnen. Dat betekent dat er altijd energie beschikbaar is om de 843 pk aan te spreken. 

Foto's Mercedes-AMG GT 63 S E PHEV