Mercedes S-Klasse komt als plug-in en met... kuitmassage

Mercedes profiteert van de lancering van de plug-in hybride S-Klasse om een aantal opties aan de brochure van zijn luxeberline toe te voegen. De ene al opvallender dan de andere.

Mercedes S-Klasse PHEV

Beginnen doen we echter met de motor van deze nieuwe versie, we blijven immers een autowebsite. Mercedes neemt voor deze plug-in de 3.0 zes-in-lijn van 367 pk en 500 Nm uit de S 450 als basis en voegt er doodleuk een 150 pk sterke elektromotor aan toe. Het systeemvermogen komt daardoor uit op 510 pk en 750 Nm, goed genoeg om dit zwaargewicht vol luxe en technologie in 5,2 seconden naar 100 km/u te schieten. Topsnelheid? 250 km/u. Althans als je de verbrandingsmotor laat helpen, puur elektrisch houdt de S-Klasse het bij een bescheiden 140 km/u.

Cijfers die een autoliefhebber doen watertanden, maar de plug-in hybride S-Klasse, beschikbaar in gewone en lange wielbasis, is uiteraard vooral gemaakt om boekhouders te plezieren. En dat lukt hem ook. De batterij van de S-Klasse is 28,6 kWh groot, goed voor meer dan 100 km aan elektrische autonomie. Daarmee beperkt de Duitser zijn CO2-uitstoot tot 14 tot 22 g/km, meer dan genoeg om in ons land in aanmerking te komen voor een gunstige fiscale behandeling.

Mercedes S-Klasse PHEV

Optielijst

Maar we hadden dus opvallende opties beloofd. Ten eerste is er de E-Active Body Control-ophanging. Die actieve ophanging werkt samen met de standaard luchtvering om het rijcomfort nog meer te verhogen. En de veiligheid, want bij een nakende zijdelingse aanrijding tilt het E-Active Body Control-systeem het koetswerk enkele centimeters naar omhoog om de klap beter op te vangen. Het systeem werkt wel op een 48-voltcircuit, waardoor je hem enkel kan bestellen op de mild hybride versies (en dus niet op de plug-in).

Daarnaast zijn er ook nog enkele losse opties zoals een autodeelfunctie, de MBUX Interior Assistant voor de passagiers achteraan, een gordelaanreiker voor de achterbank, adaptieve interieurverlichting achteraan en... de eerder vermelde kuitenmassage. Die laatste functie is enkel te verkrijgen op de Executive-zetels op de S-Klasse met lange wielbasis. Kwestie dat ook passagiers met langere benen van een deugddoende massage kunnen genieten.