Na de Fiesta steekt Ford ook de Focus in het nieuw

Bij Ford lijkt een reeksje facelifts ingezet. Vorige maand werd de Fiesta al in een nieuw jasje gestoken, nu volgt diens grote broer: de Focus.

Ford Focus

Wie de nieuwe Focus wil spotten, moet niet verder kijken dan zijn neus (lang is). Hoewel de Focus qua design zeker niet verouderd was, meet Ford hem een nieuw gezicht aan om beter aan te sluiten bij de rest van het gamma. Dat betekent een nieuwe grille en bumperwerk, maar ook nieuwe koplampen, met fijne, strakke ledstrips. Binnenin installeert het Blauwe Ovaal een 13,2 inch groot scherm dat werkt op Fords nieuwste software: SYNC4. Ook spraakbediening en cloud-ondersteunde navigatie zitten in dat pakket vervat. Een laatste nieuwtje: de kofferruimte van de breakversie, de Clipper, groeit tot 1.653 liter bij neergeklapte achterbank en krijgt een "natte zone" (handig voor laarzen, paraplu's en honden!). Een beetje volgens het principe van de "Magic Box" in de Puma, al kan je in deze zone geen materiaal vervoeren.

Qua mechaniek introduceren de Amerikanen nu ook mild hybride versies in de Focus, die draaien op 48V. De motoren zijn 125 of 155 pk sterk en kunnen desgewenst gekoppeld worden aan een manuele zesbak of een nieuwe Powershift-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Ook een diesel blijft nog van de partij (95 of 120 pk), net als de fijne ST-variant. Die wordt aangedreven door een 2.3 EcoBoost-benzinemotor die 280 pk en 420 Nm koppel levert, in combinatie met een ‘twin scroll’-turbo die turbolag tegengaat. Die wordt geleverd met een elektronisch sperdifferentieel en een optionele continu gestuurde schokdemping die de stuur-, rem-, ophangings- en koetswerkinput 500 keer per seconde controleert om de dempingsreacties aan te passen voor een optimaal rijcomfort en een maximale controle in de bochten.